איזה כסא בטיחות כדאי לקנות ומאיזה גיל
31.03.2021מהרגע שהם נולדים, אנחנו דואגים קודם כל לבטיחות שלהם. ביציאה מבית החולים או בנסיעה הראשונה אנחנו מושיבים אותם בסל-קל, וכשהם גדלים אנחנו בוחרים עבורם כיסא בטיחות שישמור עליהם גם במקרה חירום. בשוק ניתן למצוא היום סל-קל, כיסא בטיחות ובוסטרים מדגמים שונים. איך נדע איזה כיסא בטיחות לבחור? הנה הפרמטרים המרכזיים שיסייעו.
התאמה לילד
זה לא הגיל זה התרגיל.
השיקול הראשון בבחירת כיסא בטיחות הוא מידת ההתאמה לילד שמשתמש בו. ילדים מתפתחים בצורה שונה, כל ילד מיוחד במינו ואין אחד שדומה לאחר. כאן חשוב לשים לב כי אומנם הגיל הוא גורם משמעותי, אך הוא אינו היחיד. עליכם להתחשב גם במידות הגוף של הילד, בגובה שלו ובמשקל שלו. מבחינת החוק, כאשר הילד מגיע לגובה של 145 ס”מ אין צורך להושיב אותו בכיסא בטיחות או בבוסטר, אבל עד אז יש להיעזר בכיסא בטיחות מתאים שיבטיח כי חגורת הבטיחות תמוקם כהלכה ותגן עליו במקרה של תאונה. כדי לוודא שהכיסא אכן מתאים לילד מומלץ להגיע לחנות ביחד איתו, ואם אין מדובר בתינוק, אפשר בהחלט להניח לו לשבת בכיסא ולבדוק את מידת הנוחות שלו.
בחירת כסא בטיחות בהתאם לגיל
כסא בטיחות מגן על תינוקות, פעוטות וילדים מפני פגיעות או תאונות דרכים, וכדי שהם יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, יש להתאים את כסא הבטיחות לילד ולמשקלו. החוק מחייב לחגור את הילדים בכסא בטיחות מגיל לידה.
בחירת כסא מגיל לידה ועד גיל שנתיים
על פי החוק יש להושיב ילדים מגיל לידה ועד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה. עם זאת ההמלצה הרווחת היא לעשות זאת עד גיל שנתיים. הסיבה לכך היא שבזמן תאונה הגוף נע בעוצמה קדימה לכיוון הנסיעה, ומכיוון שאצל תינוקות ופעוטות חוליות הצוואר והראש עדיין לא מפותחות כראוי, התנועה החדה עלולה לסכן אותם ממש.
ישנם כמה וכמה מושבים המתאימים לשנתיים הראשונות, והם:
- סלקל עם בסיס ובלי – סלקל הוא מושב המתאים לילדים מגיל לידה ועד גיל שנה. ישנם דגמים עם בסיס ואחרים שמעוגנים עם חגורות הרכב. הסלקל מתאים לעגינה נגד כיוון הנסיעה בלבד.
- מושב בטיחות משולב – מושבים אלו מתאימים מגיל לידה וכוללים את האפשרות לעגון את הכסא נגד ועם כיוון הנסיעה, מה שחוסך את הצורך בהחלפת המושב בגיל שנה. כסאות אלו מתאימים לרוב גם לגילאים מאוחרים יותר ויש לעקוב אחר הנחיות היצרן בכל הנוגע למעבר בין השלבים השונים.
בחירת כסא מגיל שנתיים ועד גיל חמש
מגיל שנתיים ואילך ניתן להושיב ילדים בכסא בטיחות שמעוגן עם כיוון הנסיעה ולחגור אותם עם רצועות בטיחות מובנות של הכסא. על פי החוק, יש להושיב ילדים במושב בטיחות עד גיל 3 ולהמשיך לחגור אותם ברצועות של הכסא עצמו עד שמגיעים למשקל 18 ק”ג, או בהתאם להנחיות היצרן.
לילדים מגיל שנתיים ועד גיל חמש מתאימים כסאות בטיחות מהסוגים הבאים:
- כסא בטיחות – כסא בטיחות שמעוגן לרכב עם כיוון הנסיעה ובו הילדים נחגרים באמצעות רצועות הבטיחות של המושב עצמו.
- מושב בטיחות משולב – מושב המתאים לעגינה עם ונגד כיוון הנסיעה. מגיל שנתיים ניתן לעגון אותו עם כיוון הנסיעה ועד למעבר לבוסטר, כך שיכול לשמש אתכם לאורך זמן.
- בוסטר רצועות – מגיל שלוש ניתן לעבור לבוסטר גב, כאשר ישנם דגמים שמשמשים גם ככסא בטיחות. לבוסטר רצועות יש רצועות מובנות לחגירת הילדים, כך שהם אינם נחגרים עדיין עם רצועות הבטיחות של הרכב.
מגיל חמש ועד גיל 10
על פי החוק ילדים מגיל 3 ועד גיל 8 חייבים לשבת בבוסטר וההמלצה היא להשתמש בבוסטר רצועות פנימיות עד שהם מגיעים למשקל 18 ק”ג.
בגילאים האלו יתאימו כסאות הבטיחות הבאים:
- כסא בטיחות משולב – יש כסאות בטיחות שמלווים את הילדים לכל אורך שלבי ההתפתחות, מגיל לידה וכולל המעבר לבוסטר. הם נמכרים ככיסאות 4 ב- 1.
- בוסטר גב – מושב מגביה שכולל משענת גב, דרכה עוברות חגורות הבטיחות של הרכב ובכך הן מותאמות טוב יותר לגובה הכתף.
- בוסטר משולב – בוסטר שכולל משענת גב ניתנת לפירוק. כך שאפשר להשתמש בבוסטר עצמו בנפרד, ללא משענת, בעת הצורך.
- בוסטר – מושב מגביה שמאפשר לחגור את הילד עם חגורת הבטיחות של הרכב, ללא משענת גב.
תקן בטיחות
בין אם אתם מחפשים סל קל לתינוק ובין אם בוסטרים, יש לוודא כי הם מחזיקים בתקן הבטיחות המתאים. גם כיסאות בטיחות מיובאים צריכים להיות בעלי ת”י 1107, וסימון זה יבטיח כי הם אכן עומדים בתקן בהתאם לנדרש בחוק. אך מלבד בדיקת תקן הבטיחות, יש לקרוא היטב את תווית היצרן ואת הוראות השימוש, כדי להבטיח שהכיסא מתאים לילד. כיסא הבטיחות צריך למשל לכלול את הפרטים הבאים: היצרן והדגם, אישור משרד התחבורה והתאמה לגיל ולמשקל. מלבד זאת, בחנו היטב גם את פרטי היבואן כדי לוודא שמופיעים שם פרטים ליצירת קשר במקרה הצורך.
אופן החיבור אל הרכב
רכישה של כיסא בטיחות היא רק השלב הראשון. כדי שהכיסא יספק את ההגנה הנדרשת עליו להיות מעוגן כהלכה בתוך הרכב. ללא התקנה בטוחה, הכיסא עלול לנוע במקרה תאונה ואף להיזרק חלילה מחוץ לרכב. ישנן שתי דרכים עיקריות לקיבוע הכיסא ברכב – באמצעות חגורת הבטיחות ורצועות הקשירה של הרכב או באמצעות נקודות עגינה של איזופיקס. בעבר היה נהוג להשתמש ברצועות, אך כיום עיגון באמצעות איזופיקס נחשב לבטוח מאוד ולנוח יותר לשימוש. עם זאת, התקנה באיזופיקס מחייבת תשתית מתאימה ברכב (נקודות עיגון) הקיימת בעיקר בכלי רכב חדשים. על כן, לפני הרכישה יש לבדוק היטב מהי שיטת העיגון של כיסא הבטיחות ולוודא שהיא מתאימה לרכב שלכם.
התאמה לעגלה
לסיום, ישנו פרמטר נוסף שיהיה רלוונטי יותר כאשר מדובר בכיסא בטיחות לתינוק. בעת הנסיעה, תינוקות ופעוטות נוטים להירדם ברכב, וכדי להוציא אותם מהכיסא בתום הנסיעה עלינו להעיר אותם משנתם, מצב שכל הורה מנסה להימנע ממנו במידת האפשר. פתרון אפשרי לכך הוא רכישת סל קל שיתאים לשלדת עגלת התינוק שבחרתם. באופן זה, אתם יכולים להוציא את שלדת העגלה (ללא האמבטיה) ולהלביש עליה את הסל קל בקלות מבלי להעיר את הפעוט. גם במקרה זה, חשוב לבחור את הסל קל בהתאם לתקן הבטיחות, ולהתקין אותו ברכב על פי המלצות היצרן.
מהרגע שהם נולדים, אנחנו דואגים קודם כל לבטיחות שלהם. ביציאה מבית החולים או בנסיעה הראשונה אנחנו מושיבים אותם בסל-קל, וכשהם גדלים אנחנו בוחרים עבורם כיסא בטיחות שישמור עליהם גם במקרה חירום. בשוק ניתן למצוא היום סל-קל, כיסא בטיחות ובוסטרים מדגמים שונים. איך נדע איזה כיסא בטיחות לבחור? הנה הפרמטרים המרכזיים שיסייעו.
התאמה לילד
זה לא הגיל זה התרגיל.
השיקול הראשון בבחירת כיסא בטיחות הוא מידת ההתאמה לילד שמשתמש בו. ילדים מתפתחים בצורה שונה, כל ילד מיוחד במינו ואין אחד שדומה לאחר. כאן חשוב לשים לב כי אומנם הגיל הוא גורם משמעותי, אך הוא אינו היחיד. עליכם להתחשב גם במידות הגוף של הילד, בגובה שלו ובמשקל שלו. מבחינת החוק, כאשר הילד מגיע לגובה של 145 ס”מ אין צורך להושיב אותו בכיסא בטיחות או בבוסטר, אבל עד אז יש להיעזר בכיסא בטיחות מתאים שיבטיח כי חגורת הבטיחות תמוקם כהלכה ותגן עליו במקרה של תאונה. כדי לוודא שהכיסא אכן מתאים לילד מומלץ להגיע לחנות ביחד איתו, ואם אין מדובר בתינוק, אפשר בהחלט להניח לו לשבת בכיסא ולבדוק את מידת הנוחות שלו.
בחירת כסא בטיחות בהתאם לגיל
כסא בטיחות מגן על תינוקות, פעוטות וילדים מפני פגיעות או תאונות דרכים, וכדי שהם יבצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר, יש להתאים את כסא הבטיחות לילד ולמשקלו. החוק מחייב לחגור את הילדים בכסא בטיחות מגיל לידה.
בחירת כסא מגיל לידה ועד גיל שנתיים
על פי החוק יש להושיב ילדים מגיל לידה ועד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה. עם זאת ההמלצה הרווחת היא לעשות זאת עד גיל שנתיים. הסיבה לכך היא שבזמן תאונה הגוף נע בעוצמה קדימה לכיוון הנסיעה, ומכיוון שאצל תינוקות ופעוטות חוליות הצוואר והראש עדיין לא מפותחות כראוי, התנועה החדה עלולה לסכן אותם ממש.
ישנם כמה וכמה מושבים המתאימים לשנתיים הראשונות, והם:
- סלקל עם בסיס ובלי – סלקל הוא מושב המתאים לילדים מגיל לידה ועד גיל שנה. ישנם דגמים עם בסיס ואחרים שמעוגנים עם חגורות הרכב. הסלקל מתאים לעגינה נגד כיוון הנסיעה בלבד.
- מושב בטיחות משולב – מושבים אלו מתאימים מגיל לידה וכוללים את האפשרות לעגון את הכסא נגד ועם כיוון הנסיעה, מה שחוסך את הצורך בהחלפת המושב בגיל שנה. כסאות אלו מתאימים לרוב גם לגילאים מאוחרים יותר ויש לעקוב אחר הנחיות היצרן בכל הנוגע למעבר בין השלבים השונים.
בחירת כסא מגיל שנתיים ועד גיל חמש
מגיל שנתיים ואילך ניתן להושיב ילדים בכסא בטיחות שמעוגן עם כיוון הנסיעה ולחגור אותם עם רצועות בטיחות מובנות של הכסא. על פי החוק, יש להושיב ילדים במושב בטיחות עד גיל 3 ולהמשיך לחגור אותם ברצועות של הכסא עצמו עד שמגיעים למשקל 18 ק”ג, או בהתאם להנחיות היצרן.
לילדים מגיל שנתיים ועד גיל חמש מתאימים כסאות בטיחות מהסוגים הבאים:
- כסא בטיחות – כסא בטיחות שמעוגן לרכב עם כיוון הנסיעה ובו הילדים נחגרים באמצעות רצועות הבטיחות של המושב עצמו.
- מושב בטיחות משולב – מושב המתאים לעגינה עם ונגד כיוון הנסיעה. מגיל שנתיים ניתן לעגון אותו עם כיוון הנסיעה ועד למעבר לבוסטר, כך שיכול לשמש אתכם לאורך זמן.
- בוסטר רצועות – מגיל שלוש ניתן לעבור לבוסטר גב, כאשר ישנם דגמים שמשמשים גם ככסא בטיחות. לבוסטר רצועות יש רצועות מובנות לחגירת הילדים, כך שהם אינם נחגרים עדיין עם רצועות הבטיחות של הרכב.
מגיל חמש ועד גיל 10
על פי החוק ילדים מגיל 3 ועד גיל 8 חייבים לשבת בבוסטר וההמלצה היא להשתמש בבוסטר רצועות פנימיות עד שהם מגיעים למשקל 18 ק”ג.
בגילאים האלו יתאימו כסאות הבטיחות הבאים:
- כסא בטיחות משולב – יש כסאות בטיחות שמלווים את הילדים לכל אורך שלבי ההתפתחות, מגיל לידה וכולל המעבר לבוסטר. הם נמכרים ככיסאות 4 ב- 1.
- בוסטר גב – מושב מגביה שכולל משענת גב, דרכה עוברות חגורות הבטיחות של הרכב ובכך הן מותאמות טוב יותר לגובה הכתף.
- בוסטר משולב – בוסטר שכולל משענת גב ניתנת לפירוק. כך שאפשר להשתמש בבוסטר עצמו בנפרד, ללא משענת, בעת הצורך.
- בוסטר – מושב מגביה שמאפשר לחגור את הילד עם חגורת הבטיחות של הרכב, ללא משענת גב.
תקן בטיחות
בין אם אתם מחפשים סל קל לתינוק ובין אם בוסטרים, יש לוודא כי הם מחזיקים בתקן הבטיחות המתאים. גם כיסאות בטיחות מיובאים צריכים להיות בעלי ת”י 1107, וסימון זה יבטיח כי הם אכן עומדים בתקן בהתאם לנדרש בחוק. אך מלבד בדיקת תקן הבטיחות, יש לקרוא היטב את תווית היצרן ואת הוראות השימוש, כדי להבטיח שהכיסא מתאים לילד. כיסא הבטיחות צריך למשל לכלול את הפרטים הבאים: היצרן והדגם, אישור משרד התחבורה והתאמה לגיל ולמשקל. מלבד זאת, בחנו היטב גם את פרטי היבואן כדי לוודא שמופיעים שם פרטים ליצירת קשר במקרה הצורך.
אופן החיבור אל הרכב
רכישה של כיסא בטיחות היא רק השלב הראשון. כדי שהכיסא יספק את ההגנה הנדרשת עליו להיות מעוגן כהלכה בתוך הרכב. ללא התקנה בטוחה, הכיסא עלול לנוע במקרה תאונה ואף להיזרק חלילה מחוץ לרכב. ישנן שתי דרכים עיקריות לקיבוע הכיסא ברכב – באמצעות חגורת הבטיחות ורצועות הקשירה של הרכב או באמצעות נקודות עגינה של איזופיקס. בעבר היה נהוג להשתמש ברצועות, אך כיום עיגון באמצעות איזופיקס נחשב לבטוח מאוד ולנוח יותר לשימוש. עם זאת, התקנה באיזופיקס מחייבת תשתית מתאימה ברכב (נקודות עיגון) הקיימת בעיקר בכלי רכב חדשים. על כן, לפני הרכישה יש לבדוק היטב מהי שיטת העיגון של כיסא הבטיחות ולוודא שהיא מתאימה לרכב שלכם.
התאמה לעגלה
לסיום, ישנו פרמטר נוסף שיהיה רלוונטי יותר כאשר מדובר בכיסא בטיחות לתינוק. בעת הנסיעה, תינוקות ופעוטות נוטים להירדם ברכב, וכדי להוציא אותם מהכיסא בתום הנסיעה עלינו להעיר אותם משנתם, מצב שכל הורה מנסה להימנע ממנו במידת האפשר. פתרון אפשרי לכך הוא רכישת סל קל שיתאים לשלדת עגלת התינוק שבחרתם. באופן זה, אתם יכולים להוציא את שלדת העגלה (ללא האמבטיה) ולהלביש עליה את הסל קל בקלות מבלי להעיר את הפעוט. גם במקרה זה, חשוב לבחור את הסל קל בהתאם לתקן הבטיחות, ולהתקין אותו ברכב על פי המלצות היצרן.