איך ללמד ילדים לחלוק ולשים לב לזולת
17.02.2022משפטים כמו “ואהבת לרעך כמוך” אומרים ומטפטפים לנו בכל הזדמנות כבר מגיל הגן, לעיתים עוד לפני שאנו מבינים את המילים במשפט. עם זאת, התחשבות, ראיית האחר, אמפתיה והיכולת לחלוק מתפתחות עם הזמן באופן הדרגתי מאוד, כשאצל כל אדם ההתפתחות היא בקצב שונה וגם ברמה שונה. אם נסתכל על אנשים בוגרים, לא מעט רואים בעיקר את עצמם וצרכיהם או לכל היותר צרכי הקרובים להם ביותר ופחות את צרכיהם של אנשים רחוקים יותר או זרים. כהורים יש לנו אפשרות לכוון, לתת דגשים, וליצור סיטואציות בהן “שריר” ראיית הזולת והיכולת לחלוק יתפתח ויתחזק.
ילדות מוקדמת- אגוצנטריות היא שם המשחק
לעיתים אנחנו מצפים מילד בן שלוש שבאופן אוטומטי יחלוק את הצעצוע שלו, ירצה מייד לשתף את אחיו או החבר בגן במשחק ומתאכזבים כאשר הדברים אינם כך. חשוב לזכור שבילדות המוקדמת השלב ההתפתחותי הוא השלב האגוצנטרי בו הילד מרוכז ברצונות ובצרכים שלו ויעשה מה שיוכל כדי להגן ולשמור עליהם, כך שחוסר הויתור או חוסר הרצון לחלוק הוא לגיטימי, טבעי ונורמלי. להיפך, הוא מראה שהתפתחות הילד היא תקינה. עדיין המקום שלנו כהורים הוא לשאול שאלה או להגיד משפט לא שיפוטי שיסיט לרגע את תשומת ליבו של הילד מרצונותיו ויאפשר לו לחלוק או לעיתים לוותר או להציע רעיון שיפשר.
דוגמה אישית אפקטיבית יותר מדיבור
פעמים רבות אנחנו רואים את עיקר החינוך של הילד במשפטים שאנחנו אומרים לו או בשיחות. במיוחד בגילאים מוקדמים דיבור או משפטים שנגיד, לא יעשו שינוי בתפיסה או יחוללו שינוי עמוק. לכל היותר הילד יבצע את מה שמצופה ממנו באותו רגע מבלי להפנים. בשלבים אלה הילד לומד בעיקר מהסתכלות על התנהגותם של אחרים, כאשר מטבע הדברים המודלים לחיקוי הם בעיקר ההורים. לכן, כדי ללמד את הילד להתחשב ולחלוק בדקו אם אתם עושים זאת:
- האם אתם מוכנים להביא כיבוד לארוחה משותפת?
- האם אתם מזמינים ומארחים?
- האם אתם מוכנים לעזור לחבר שצריך עזרה בתחום שאתם מבינים בו, למשל עזרה עם המחשב?
- האם אתם חולקים אחריות, למשל קובעים סידור עם אחד ההורים ללקיחת הילדים מהגן או הסעה לחוג?
כל המעשים היומיומיים והקטנים האלה מעצבים את עולמו וערכיו של הילד במידה רבה.
לתת לילד אחריות ותחושה שהוא נחוץ
כדי להרחיב את נקודת המבט ולהסיט את ההסתכלות של הילד מעצמו בלבד אל סביבתו, צריך להראות לו שהוא נחוץ, שאם יתחשב בסביבתו ויראה את צרכי האחר הדבר עוזר באמת ואתם לא עושים זאת רק לשם החינוך. כך הסיכוי להפנמה גבוה יותר. תנו לילד משימות המתאימות לגילו ויכולתו הקשורות באחר, למשל באחים הקטנים. לדוגמה, כאשר אתם מסיעים את הילדים, בקשו מהאח הגדול לשעשע את אחיו שיושב בתוך כיסא בטיחות ולא בהכרח הדבר מוצא חן בעיניו. הילד יראה שהדבר יועיל לכולם: אתם יכולים להתרכז בנהיגה, האח הקטן מרוצה וגם הוא מעביר את הזמן בצורה נעימה וגם תורם. נסו למצוא עוד סיטואציות כאלה בהן אפשר לתת לילד אחריות ומשימות שבאמת יעזרו, ובהדרגה תראו שהדבר לא רק תורם לו אלא באמת מקל גם עליכם.
למצוא פתרונות ולפשר
משחק משותף בין ילדים, גם כאשר אינו תחרות, יכול לעורר מאבקים, בין אם זו בעלות על הבובה האהובה, החלטה איך יהיה המשך המשחק- האם את המגדל בונים עם הקוביות המלבניות או המשולשות וכו’. קודם כל, השתדלו לאפשר לילדים למצוא את הפשרה בעצמם. פעמים רבות הם יגיעו בעצמם להחלטה איך להמשיך מכאן ולא יהיו במצב מריבה לאורך זמן. אם אתם רואים שהם לא מצליחים לפתור את המצב בעצמם הראו לילד פתרונות אפשריים כמו תורות: על המהלך הזה אתה מחליט, על המהלך הבא החבר, עכשיו הבובה הזאת אצל החבר ובמשחק הבא אצלך וכו’. אפשר לשלב משחקונים כמו אן דן דינו או אבן נייר ומספריים כדי לקבוע מי הראשון. אם רואים שהילד לא מצליח לחלוק אפשר לקחת את הצעצוע לזמן קצר אך לא לעשות זאת ככעס או כעונש אלא להגיד: אני רואה שהמשחק הזה כבר לא נעים לכם. בואו שחקו במשחק אחר. לאחר זמן אפשר לשאול אם הם רוצים לנסות ולשחק שוב עם אותו צעצוע.
חיזוקים חיוביים על התחשבות וראיית האחר
כדי שהתנהגות רצויה תופנם עמוק עוד יותר, חשוב לחזק אותה. כשהילד אוכל חטיף ומציע לילד אחר, חזקו אותו ותגידו לו כל הכבוד שהצעת לו. זה היה יפה מצידך לחלוק איתו את החטיף. הדגישו התנהגות רצויה גם אם ילד אחר מבצע אותה. כך למשל אם ילד אחר בגן מציע לילד שלכם חטיף, אפשר להגיד משפט כמו: איזן נחמד מצידו שהציע לחלוק איתך. כך הילד יבין שזוהי התנהגות רצויה וגם יזכור שכאשר ילד אחר בחר לחלוק איתו, התחושה שלו היתה נעימה.
בגיל בוגר יותר- לחלוק גם תפקידים ואחריות
במיוחד אחים גדולים מתקשים לעיתים לחלוק אחריות ושליטה למרות שזו פעילות משותפת. חשוב לאמן ילדים אלה לחלוק גם באחריות ולאפשר לאחר לקחת חלק פעיל ואחריות שווה על הדבר. אימון מעולה לכך הוא למשל הכנת עוגה ביחד. תכנון מראש מי יעשה מה, חלוקה שווה של תפקידים כשכל אחד אחראי על פעולות מסוימות ילמד את הילד שחלוקת האחריות והתפקידים בצורה שוויונית יביאו רק לתוצאות טובות יותר ויהפכו את הפעילות למהנה. כדאי לעזור לילדים בחלוקת התפקידים כשכל אחד אחראי לפעולות שהוא אוהב יותר לעשות או חזק בן יותר. למשל האח הדייקן יותר מודד את הכמויות המדויקות של החומרים, כשהשני שאוהב יותר להתעסק בבצק לש אותו ועוד.
משפטים כמו “ואהבת לרעך כמוך” אומרים ומטפטפים לנו בכל הזדמנות כבר מגיל הגן, לעיתים עוד לפני שאנו מבינים את המילים במשפט. עם זאת, התחשבות, ראיית האחר, אמפתיה והיכולת לחלוק מתפתחות עם הזמן באופן הדרגתי מאוד, כשאצל כל אדם ההתפתחות היא בקצב שונה וגם ברמה שונה. אם נסתכל על אנשים בוגרים, לא מעט רואים בעיקר את עצמם וצרכיהם או לכל היותר צרכי הקרובים להם ביותר ופחות את צרכיהם של אנשים רחוקים יותר או זרים. כהורים יש לנו אפשרות לכוון, לתת דגשים, וליצור סיטואציות בהן “שריר” ראיית הזולת והיכולת לחלוק יתפתח ויתחזק.
ילדות מוקדמת- אגוצנטריות היא שם המשחק
לעיתים אנחנו מצפים מילד בן שלוש שבאופן אוטומטי יחלוק את הצעצוע שלו, ירצה מייד לשתף את אחיו או החבר בגן במשחק ומתאכזבים כאשר הדברים אינם כך. חשוב לזכור שבילדות המוקדמת השלב ההתפתחותי הוא השלב האגוצנטרי בו הילד מרוכז ברצונות ובצרכים שלו ויעשה מה שיוכל כדי להגן ולשמור עליהם, כך שחוסר הויתור או חוסר הרצון לחלוק הוא לגיטימי, טבעי ונורמלי. להיפך, הוא מראה שהתפתחות הילד היא תקינה. עדיין המקום שלנו כהורים הוא לשאול שאלה או להגיד משפט לא שיפוטי שיסיט לרגע את תשומת ליבו של הילד מרצונותיו ויאפשר לו לחלוק או לעיתים לוותר או להציע רעיון שיפשר.
דוגמה אישית אפקטיבית יותר מדיבור
פעמים רבות אנחנו רואים את עיקר החינוך של הילד במשפטים שאנחנו אומרים לו או בשיחות. במיוחד בגילאים מוקדמים דיבור או משפטים שנגיד, לא יעשו שינוי בתפיסה או יחוללו שינוי עמוק. לכל היותר הילד יבצע את מה שמצופה ממנו באותו רגע מבלי להפנים. בשלבים אלה הילד לומד בעיקר מהסתכלות על התנהגותם של אחרים, כאשר מטבע הדברים המודלים לחיקוי הם בעיקר ההורים. לכן, כדי ללמד את הילד להתחשב ולחלוק בדקו אם אתם עושים זאת:
- האם אתם מוכנים להביא כיבוד לארוחה משותפת?
- האם אתם מזמינים ומארחים?
- האם אתם מוכנים לעזור לחבר שצריך עזרה בתחום שאתם מבינים בו, למשל עזרה עם המחשב?
- האם אתם חולקים אחריות, למשל קובעים סידור עם אחד ההורים ללקיחת הילדים מהגן או הסעה לחוג?
כל המעשים היומיומיים והקטנים האלה מעצבים את עולמו וערכיו של הילד במידה רבה.
לתת לילד אחריות ותחושה שהוא נחוץ
כדי להרחיב את נקודת המבט ולהסיט את ההסתכלות של הילד מעצמו בלבד אל סביבתו, צריך להראות לו שהוא נחוץ, שאם יתחשב בסביבתו ויראה את צרכי האחר הדבר עוזר באמת ואתם לא עושים זאת רק לשם החינוך. כך הסיכוי להפנמה גבוה יותר. תנו לילד משימות המתאימות לגילו ויכולתו הקשורות באחר, למשל באחים הקטנים. לדוגמה, כאשר אתם מסיעים את הילדים, בקשו מהאח הגדול לשעשע את אחיו שיושב בתוך כיסא בטיחות ולא בהכרח הדבר מוצא חן בעיניו. הילד יראה שהדבר יועיל לכולם: אתם יכולים להתרכז בנהיגה, האח הקטן מרוצה וגם הוא מעביר את הזמן בצורה נעימה וגם תורם. נסו למצוא עוד סיטואציות כאלה בהן אפשר לתת לילד אחריות ומשימות שבאמת יעזרו, ובהדרגה תראו שהדבר לא רק תורם לו אלא באמת מקל גם עליכם.
למצוא פתרונות ולפשר
משחק משותף בין ילדים, גם כאשר אינו תחרות, יכול לעורר מאבקים, בין אם זו בעלות על הבובה האהובה, החלטה איך יהיה המשך המשחק- האם את המגדל בונים עם הקוביות המלבניות או המשולשות וכו’. קודם כל, השתדלו לאפשר לילדים למצוא את הפשרה בעצמם. פעמים רבות הם יגיעו בעצמם להחלטה איך להמשיך מכאן ולא יהיו במצב מריבה לאורך זמן. אם אתם רואים שהם לא מצליחים לפתור את המצב בעצמם הראו לילד פתרונות אפשריים כמו תורות: על המהלך הזה אתה מחליט, על המהלך הבא החבר, עכשיו הבובה הזאת אצל החבר ובמשחק הבא אצלך וכו’. אפשר לשלב משחקונים כמו אן דן דינו או אבן נייר ומספריים כדי לקבוע מי הראשון. אם רואים שהילד לא מצליח לחלוק אפשר לקחת את הצעצוע לזמן קצר אך לא לעשות זאת ככעס או כעונש אלא להגיד: אני רואה שהמשחק הזה כבר לא נעים לכם. בואו שחקו במשחק אחר. לאחר זמן אפשר לשאול אם הם רוצים לנסות ולשחק שוב עם אותו צעצוע.
חיזוקים חיוביים על התחשבות וראיית האחר
כדי שהתנהגות רצויה תופנם עמוק עוד יותר, חשוב לחזק אותה. כשהילד אוכל חטיף ומציע לילד אחר, חזקו אותו ותגידו לו כל הכבוד שהצעת לו. זה היה יפה מצידך לחלוק איתו את החטיף. הדגישו התנהגות רצויה גם אם ילד אחר מבצע אותה. כך למשל אם ילד אחר בגן מציע לילד שלכם חטיף, אפשר להגיד משפט כמו: איזן נחמד מצידו שהציע לחלוק איתך. כך הילד יבין שזוהי התנהגות רצויה וגם יזכור שכאשר ילד אחר בחר לחלוק איתו, התחושה שלו היתה נעימה.
בגיל בוגר יותר- לחלוק גם תפקידים ואחריות
במיוחד אחים גדולים מתקשים לעיתים לחלוק אחריות ושליטה למרות שזו פעילות משותפת. חשוב לאמן ילדים אלה לחלוק גם באחריות ולאפשר לאחר לקחת חלק פעיל ואחריות שווה על הדבר. אימון מעולה לכך הוא למשל הכנת עוגה ביחד. תכנון מראש מי יעשה מה, חלוקה שווה של תפקידים כשכל אחד אחראי על פעולות מסוימות ילמד את הילד שחלוקת האחריות והתפקידים בצורה שוויונית יביאו רק לתוצאות טובות יותר ויהפכו את הפעילות למהנה. כדאי לעזור לילדים בחלוקת התפקידים כשכל אחד אחראי לפעולות שהוא אוהב יותר לעשות או חזק בן יותר. למשל האח הדייקן יותר מודד את הכמויות המדויקות של החומרים, כשהשני שאוהב יותר להתעסק בבצק לש אותו ועוד.