התנהגויות חריגות אצל ילדים שכדאי לשים אליהן לב
26.12.2021כל הילדים הצעירים, בגילאים שונים, מפגינים מדי פעם התנהגות שעלולה להתפרש כאימפולסיבית או מתריסה. לעתים ההתנהגויות הללו הן חלק מתגובה רגשית נורמלית, אך לעתים הן עשויות להיות קיצוניות, מוגזמות או מחוץ לנורמה בהתאם לרמה ההתפתחותית שלהם. במקרים כאלו, ייתכן ומדובר בהפרעה התנהגותית. לאילו התנהגויות כדאי לשים לב? מהן ההפרעות הנפוצות ביותר? החל מהשלב בו הם נולדים ואנו מניחים אותם באהבה בלול, בתוך סלקל ועמוק בלב והרבה אחרי שהם גדלים ונעשים עצמאיים, הנה כל מה שכדאי לדעת על התנהגויות חריגות אצל ילדים, וגם דרכי אבחון ופתרונות אפשריים.
מהן הפרעות ההתנהגות הנפוצות ביותר?
- הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
- הפרעת התנגדות (ODD)
- הפרעת התנהגות (CD)
מהי הפרעת התנהגות?
ככלל, מגדירים הפרעת התנהגות כדפוס של התנהגויות החורגות מהנורמה ונמשכות לפחות שישה חודשים, כשהן גורמות לבעיות בבית הספר, בבית ובמצבים חברתיים שונים.
עם זאת, חשוב להפריד בין התנהגויות מאתגרות שילדים מציגים לפעמים לבין הפרעות התנהגות. כמעט לכל הילדים יהיו התקפי זעם או יפעלו בדרכים תוקפניות, כועסות או מתריסות בשלב מסוים של התפתחותם. על אף שהתנהגויות אלה מאתגרות, פעמים רבות הן חלק נורמלי מהילדות – אך לעתים הן דורשות בחינה מיוחדת.
אנשי מקצוע בתחום הבריאות מאבחנים הפרעה התנהגותית רק כשהיא חמורה, מתמשכת או מחוץ לטווח הנורמה בהתאם לשלב ההתפתחותי של הילד.
חשוב לשים לב כי הפרעות התנהגות שונות מהפרעות של ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, הכוללים מצבים נוירו-התפתחותיים המשפיעים על האופן שבו ילדים מתקשרים ומעבדים גירויים תחושתיים. עבור ילדים המצויים על הרצף האוטיסטי, ההפרעות עשויות להיות מאתגרות אך הן קשורות במידה רבה לאופן שבו הם חווים את העולם.
הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה הגורמת לקושי ביכולת למקד את הקשב, והיא עלולה לגרום גם להיפראקטיביות ואימפולסיביות.
יש שלושה סוגים של הפרעות קשב וריכוז (ADHD), כשהאבחנה תלויה בסימפטומים הנפוצים ביותר שמציג הילד:
- טיפוס לא קשוב
- טיפוס היפראקטיבי-אימפולסיבי
- משולב
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה הראשונה (טיפוס לא קשוב), עשוי להציג את ההתנהגויות הבאות:
- קושי בשימת לב
- מוסח בקלות
- קושי בהתמקדות במשימות, בייחוד משימות ארוכות כמו קריאה
- מתחיל משימות אך שוכח לסיים אותן
- נראה שלא מקשיב להוראות או שוכח אותן
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה השנייה (היפראקטיבי-אימפולסיבי), עשוי להציג את ההתנהגויות הבאות:
- מתקשה לשבת בשקט או לאורך זמן
- מתעסק באופן מרובה עם הידיים, הרגליים או נע בחוסר נוחות
- מתרוצץ או מטפס על חפצים, גם כשזה לא מתאים
- מפריע לעתים קרובות לשיחות או למהלך תקין של משחק
- מתקשה להמתין לתורו
- מתקשה לדבר או לשחק בשקט
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה השלישית (משולב), יפגין התנהגויות משולבות של שתי הקטגוריות.
לרוב, רופאים נוטים לאבחן ADHD רק לאחר גיל 6, זאת מאחר והתסמינים לרוב ברורים ונוכחים יותר כשהילד מתחיל ללמוד בבית הספר ונדרש להסתגל לפעילויות שקטות ומרוכזות יותר.
הפרעת התנהגות (CD)
ילדים עם הפרעת התנהגות מסוג CD נוטים למרוד בכללים חברתיים בסיסיים ולרמוס בתוך כך את זכויותיהם של אחרים. עשויה להיות לכך השפעה משמעותית על חייו האקדמיים של הילד בבגרותו, כמו גם על אספקטים חברתיים וזוגיים. הפרעת התנהגות עשויה להתפתח בגילאי הילדות ובגיל ההתבגרות.
הסימפטומים של CD כוללים:
- תוקפנות שעלולה לגרום למאבקים פיזיים, התנהגות בריונית או אילוץ האחר לפעילות מינית או כזו הכרוכה בצער בעלי חיים
- הרס רכוש, דוגמת הצתת שריפות או פגיעה בחפצים
- הונאה, דוגמת שקר או הונאת הזולת
- הפרה משמעותית של כללים חברתיים (בריחה, גניבה, אי הגעה לבית ספר)
צעירים רבים עם CD מתקשים לפרש התנהגות של אחרים. כך למשל, הם עשויים להאמין שאדם מתנהג כלפיהם בצורה עוינת – כשבפועל הוא לא. בסופו של דבר, זה עלול לגרום להם להתנהג בצורה תוקפנית ואלימה עוד יותר.
אנשים עם CD עשויים לחוות קושי בהרגשת אמפתיה כלפי הזולת, או לסבול מהפרעות חרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית המשפיעה על מחשבותיהם או התנהגותם.
על פי Mental Health America, הפרעת התנהגות מסוג CD עשויה להשפיע על 6%-16% מהבנים באוכלוסייה הכללית ועל 2%-9% מהבנות.
הפרעת התנגדות (ODD)
ילדים ובני נוער עם ODD מפגינים דפוס מתמשך של התנהגות עוינת כלפי דמויות סמכות, דוגמת הורים, מטפלים או מורים. בניגוד להפרעת התנהגות מסוג CD, ילדים עם ODD נוטים להפר כללים מינוריים, ולא נורמות חברתיות מרכזיות.
סימפטומים נפוצים של ODD כוללים:
- התקפי זעם ועצבנות
- העמדה למבחן נורמות חברתיות וכללים
- עקשנות מתמשכת (סירוב למלא אחר הוראות או סירוב להתנצל על התנהגות שגויה)
- התנהגות פרובוקטיבית (לדוגמה: לעצבן או להרגיז אחרים בכוונה תחילה)
- יחס מרושע או נקמני
חלק מהגורמים הקליניים מותחים ביקורת על המושג ODD, בטענה שהוא מכליל תחתיו גם ילדים עם התנהגות נורמלית. לטענתם, ילדים עלולים להתנהג בכעס או בהתרסה כשהם לא מרוצים, ולכן זה עשוי להיות מורכב יותר להבחין בין ODD לבין התנהגות שקשורה ללחץ.
רופאים מאבחנים ODD רק אם ההתנהגות נמשכת מעל ל-6 חודשים, גורמת להפרעה קבועה בבית או בבית הספר ואינה תוצאה של מצב בריאותי או נפשי אחר.
מהם גורמי הסיכון להפרעות התנהגות?
אין גורם אחד להפרעות התנהגות, וסביר להניח שמדובר בשילוב בין גורמים פיזיולוגיים וסביבתיים. עם זאת, חשוב לציין שלכל ילד, מכל רקע, מגדר או מצב סוציו-אקונומי עלולות להיות הפרעות התנהגותיות. הנה כמה מהגורמים המשפיעים על התפתחותן של הפרעות אלה:
- כימיה ומבנה המוח
עדויות מצביעות על כך ששינויים במבנה המוח, בהתפתחות וברמות הנוירוטרנסמיטורים עשויים להשפיע על הופעתן של הפרעות התנהגות. כך לדוגמה, אזורים במוח השולטים בקשב נמצאו פעילים פחות בקרב ילדים עם ADHD, ורמה נמוכה של סרוטונין ורגישות גבוהה לקורטיזול (הורמון הלחץ) נמצא כמשחק תפקיד בהופעת תוקפנות.
נוסף על כך, גם למבנים המשפיעים על יכולת הלמידה יש תפקיד חשוב בהופעת תסמינים של הפרעות התנהגות, שכן נמצא כי ילדים עם מוגבלות שכלית נוטים לסבול מהפרעות התנהגות פי שניים מילדים ללא מוגבלות שכלית.
- סיבוכי היריון
נראה כי הפרעות התנהגותיות שכיחות יותר בקרב תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך או שנולדו לפני הזמן. ODD גם שכיח יותר בקרב ילדים שנחשפו לרעלנים ברחם, דוגמת עישון טבק, או בילדים שהוריהם או המטפלים שלהם סובלים מהפרעות שימוש בסמים.
- גנטיקה
הפרעות התנהגות עשויות להיות גנטיות ולהופיע אצל מספר בני משפחה, מה שעלול להצביע על נטייה גנטית של אנשים לפתח התנהגויות כאלה. עם זאת, במקרה של ODD, מדענים לא זיהו מקור גנטי שיוכל להצביע על אלמנט של תורשה. מחקרים וותיקים יותר מצאו כי אנשים עם הפרעות ODD, ADHD ו-CD חולקים תכונות גנטיות דומות, אך אף אחת מהן לא הייתה ייחודית להפרעות אלה.
- מגדר
בנים נוטים לסבול מהפרעות התנהגויות יותר מאשר בנות. לא ברור אם הדבר נובע מהבדלים ביולוגיים או מפערים בנורמות ובציפיות המגדריות, המשפיעים על האופן שבו ילדים מתפתחים לגברים ומהאופן שבו מצופה מהם להתנהג.
כך למשל, בנות עם ODD נמצאות בסבירות גבוהה יותר להביע תוקפנות באמצעות מילים – ולא מעשים. המשמעות היא שהפרעת ההתנהגות תהיה ברורה פחות, ולכן הסיכוי לאבחן אותה פוחת.
טראומה פסיכולוגית
טראומה פסיכולוגית היא תגובה רגשית ופיזית ללחץ חמור או כרוני. חשיפה מוקדמת לטראומה יכולה להשפיע על התפתחות הילד.
כל חוויה שגורמת למצוקה משמעותית עשויה להיות טראומטית, אך הנה כמה מהדוגמאות הנפוצות ביותר שעלולות להשפיע על ילדים ולגרום להם לפתח טראומה מאובחנת:
- חיי משפחה לא יציבים
- יחסים מורכבים עם הורים או מטפלים
- משמעת לא עקבית או קשיחה מאוד
- התעללות פיזית או רגשית
הפרעות התנהגותיות שכיחות יותר בקרב אנשים בעלי הכנסה נמוכה, שכן הם עלולים לסבול מרמות גבוהות יותר של מתח. כמו כן, לעתים מבלבלים בין מתח טראומתי של ילדים לבין הפרעה התנהגותית, כיוון שהתסמינים בחלקם חופפים זה לזה.
איך מאבחנים הפרעה התנהגותית?
כדי להבין האם לילד יש הפרעה התנהגותית, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. מומחה יוכל לאבחן את ההפרעה באמצעות תהליך הערכה, שיכלול בין השאר:
- התבוננות בילד או בילדה
- כתיבת ביקורת על סמך ההתבוננות בהתנהגות
- מתן שאלונים סטנדרטיים למילוי
- ראיונות עם הורים, מטפלים או מורים
הורים לא יכולים לאבחן הפרעות התנהגות בעצמם.
אבחון מוקדם יכול לשפר משמעותית את יעילות הטיפולים. עם זאת, פסיכולוגי ילדים לא יאבחנו הפרעה התנהגותית אצל ילדים צעירים מאוד, בייחוד בגיל הגן ומטה. הסיבה לכך היא שעשוי להיות מאתגר להבדיל בין התנהגות נורמלית להתנהגות חריגה בקבוצת גיל זו. כדאי לדעת: מעל ל-80% מהילדים בגילאי הגן חווים התקפי זעם קלים מדי פעם. כיוון שילדים צעירים חווים שינויים התפתחותיים עצומים בפרק זמן קצר, הם עלולים להפגין גם התנהגויות הנראות כמו הפרעות התנהגות.
מה אפשר לעשות?
הטיפול בהפרעות התנהגות יכול להשתנות בהתאם לצרכי הילד, צרכי משפחתו וכן סוג ההפרעה ומידת החומרה שלה. גישות טיפול העשויות לעזור לילד ולהקל עליו כוללות:
- אימון הורי – כשהורים לומדים כיצד לנהל את התנהגות ילדם, רוכשים כלים לתקשר איתם ונחשפים לדרכים יעילות להצבת כללים וגבולות, יש לדבר השפעה מכרעת על מערך הטיפול. לרוב זו תהיה הגישה העיקרית להגשת עזרה.
- טיפול פרטני – טיפול פרטני עשוי לסייע לילדים בוגרים יותר ולמתבגרים, במהלכו הם לומדים טכניקות לניהול רגשותיהם וכיצד להגיב למצבי לחץ.
- טיפול משפחתי – כשכל בני הבית לומדים כיצד לדבר זה עם זה על רגשות ואתגרים וגם מוצאים דרכים יצירתיות לפתור אותם, הדבר מסייע לאמון הילד במשפחה ועוזר גם לו להתמודד עם הקושי.
- תוכניות חברתיות או בית ספריות – תוכנית אלה עוזרות לילדים ולמתבגרים ללמוד כיצד להתייחס לחבריהם בצורה בריאה.
- תמיכה בקשיי למידה או לקויות למידה – תמיכה מקצועית בקשיי הלמידה עשויה לשפר את רווחתו של הילד ולסייע לו לשפר את הישגיו בבית הספר
- טיפול תרופתי – אם לילד יש הפרעת התנהגות המשולבת עם מצבים נפשיים נוספים, טיפול תרופתי עשוי להפחית את התסמינים ולשפר את רווחתו. עם זאת חשוב לזכור: תרופות אינן התשובה להפרעות התנהגותיות.
סבלנות, אמפתיה ועידוד חשובים כדי להגביר את ההערכה העצמית של הילד. סגנון הורות סמכותי הכולל גם הקשבה לילדים וקביעת כללים וגבולות ברורים מועיל אף הוא.
מתי לבקש עזרה?
מומלץ ליצור קשר עם רופא הילדים במידה ואתם מרגישים שהילד מפגין הפרעות התנהגות או התפתחות. בהתאם לצורך, רופא המשפחה יפנה את הילד למומחה, דוגמת רופא ילדים התפתחותי-התנהגותי, פסיכולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים או נוירולוג ילדים. במקביל, חשוב גם שההורים יקבלו תמיכה לאורך הדרך וימצאו מקום לפרוק, ללמוד ולרכוש כלים לסייע לילד.
כל הילדים הצעירים, בגילאים שונים, מפגינים מדי פעם התנהגות שעלולה להתפרש כאימפולסיבית או מתריסה. לעתים ההתנהגויות הללו הן חלק מתגובה רגשית נורמלית, אך לעתים הן עשויות להיות קיצוניות, מוגזמות או מחוץ לנורמה בהתאם לרמה ההתפתחותית שלהם. במקרים כאלו, ייתכן ומדובר בהפרעה התנהגותית. לאילו התנהגויות כדאי לשים לב? מהן ההפרעות הנפוצות ביותר? החל מהשלב בו הם נולדים ואנו מניחים אותם באהבה בלול, בתוך סלקל ועמוק בלב והרבה אחרי שהם גדלים ונעשים עצמאיים, הנה כל מה שכדאי לדעת על התנהגויות חריגות אצל ילדים, וגם דרכי אבחון ופתרונות אפשריים.
מהן הפרעות ההתנהגות הנפוצות ביותר?
- הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
- הפרעת התנגדות (ODD)
- הפרעת התנהגות (CD)
מהי הפרעת התנהגות?
ככלל, מגדירים הפרעת התנהגות כדפוס של התנהגויות החורגות מהנורמה ונמשכות לפחות שישה חודשים, כשהן גורמות לבעיות בבית הספר, בבית ובמצבים חברתיים שונים.
עם זאת, חשוב להפריד בין התנהגויות מאתגרות שילדים מציגים לפעמים לבין הפרעות התנהגות. כמעט לכל הילדים יהיו התקפי זעם או יפעלו בדרכים תוקפניות, כועסות או מתריסות בשלב מסוים של התפתחותם. על אף שהתנהגויות אלה מאתגרות, פעמים רבות הן חלק נורמלי מהילדות – אך לעתים הן דורשות בחינה מיוחדת.
אנשי מקצוע בתחום הבריאות מאבחנים הפרעה התנהגותית רק כשהיא חמורה, מתמשכת או מחוץ לטווח הנורמה בהתאם לשלב ההתפתחותי של הילד.
חשוב לשים לב כי הפרעות התנהגות שונות מהפרעות של ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, הכוללים מצבים נוירו-התפתחותיים המשפיעים על האופן שבו ילדים מתקשרים ומעבדים גירויים תחושתיים. עבור ילדים המצויים על הרצף האוטיסטי, ההפרעות עשויות להיות מאתגרות אך הן קשורות במידה רבה לאופן שבו הם חווים את העולם.
הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה הגורמת לקושי ביכולת למקד את הקשב, והיא עלולה לגרום גם להיפראקטיביות ואימפולסיביות.
יש שלושה סוגים של הפרעות קשב וריכוז (ADHD), כשהאבחנה תלויה בסימפטומים הנפוצים ביותר שמציג הילד:
- טיפוס לא קשוב
- טיפוס היפראקטיבי-אימפולסיבי
- משולב
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה הראשונה (טיפוס לא קשוב), עשוי להציג את ההתנהגויות הבאות:
- קושי בשימת לב
- מוסח בקלות
- קושי בהתמקדות במשימות, בייחוד משימות ארוכות כמו קריאה
- מתחיל משימות אך שוכח לסיים אותן
- נראה שלא מקשיב להוראות או שוכח אותן
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה השנייה (היפראקטיבי-אימפולסיבי), עשוי להציג את ההתנהגויות הבאות:
- מתקשה לשבת בשקט או לאורך זמן
- מתעסק באופן מרובה עם הידיים, הרגליים או נע בחוסר נוחות
- מתרוצץ או מטפס על חפצים, גם כשזה לא מתאים
- מפריע לעתים קרובות לשיחות או למהלך תקין של משחק
- מתקשה להמתין לתורו
- מתקשה לדבר או לשחק בשקט
ילד עם ADHD הנכלל תחת הקטגוריה השלישית (משולב), יפגין התנהגויות משולבות של שתי הקטגוריות.
לרוב, רופאים נוטים לאבחן ADHD רק לאחר גיל 6, זאת מאחר והתסמינים לרוב ברורים ונוכחים יותר כשהילד מתחיל ללמוד בבית הספר ונדרש להסתגל לפעילויות שקטות ומרוכזות יותר.
הפרעת התנהגות (CD)
ילדים עם הפרעת התנהגות מסוג CD נוטים למרוד בכללים חברתיים בסיסיים ולרמוס בתוך כך את זכויותיהם של אחרים. עשויה להיות לכך השפעה משמעותית על חייו האקדמיים של הילד בבגרותו, כמו גם על אספקטים חברתיים וזוגיים. הפרעת התנהגות עשויה להתפתח בגילאי הילדות ובגיל ההתבגרות.
הסימפטומים של CD כוללים:
- תוקפנות שעלולה לגרום למאבקים פיזיים, התנהגות בריונית או אילוץ האחר לפעילות מינית או כזו הכרוכה בצער בעלי חיים
- הרס רכוש, דוגמת הצתת שריפות או פגיעה בחפצים
- הונאה, דוגמת שקר או הונאת הזולת
- הפרה משמעותית של כללים חברתיים (בריחה, גניבה, אי הגעה לבית ספר)
צעירים רבים עם CD מתקשים לפרש התנהגות של אחרים. כך למשל, הם עשויים להאמין שאדם מתנהג כלפיהם בצורה עוינת – כשבפועל הוא לא. בסופו של דבר, זה עלול לגרום להם להתנהג בצורה תוקפנית ואלימה עוד יותר.
אנשים עם CD עשויים לחוות קושי בהרגשת אמפתיה כלפי הזולת, או לסבול מהפרעות חרדה או הפרעת דחק פוסט טראומטית המשפיעה על מחשבותיהם או התנהגותם.
על פי Mental Health America, הפרעת התנהגות מסוג CD עשויה להשפיע על 6%-16% מהבנים באוכלוסייה הכללית ועל 2%-9% מהבנות.
הפרעת התנגדות (ODD)
ילדים ובני נוער עם ODD מפגינים דפוס מתמשך של התנהגות עוינת כלפי דמויות סמכות, דוגמת הורים, מטפלים או מורים. בניגוד להפרעת התנהגות מסוג CD, ילדים עם ODD נוטים להפר כללים מינוריים, ולא נורמות חברתיות מרכזיות.
סימפטומים נפוצים של ODD כוללים:
- התקפי זעם ועצבנות
- העמדה למבחן נורמות חברתיות וכללים
- עקשנות מתמשכת (סירוב למלא אחר הוראות או סירוב להתנצל על התנהגות שגויה)
- התנהגות פרובוקטיבית (לדוגמה: לעצבן או להרגיז אחרים בכוונה תחילה)
- יחס מרושע או נקמני
חלק מהגורמים הקליניים מותחים ביקורת על המושג ODD, בטענה שהוא מכליל תחתיו גם ילדים עם התנהגות נורמלית. לטענתם, ילדים עלולים להתנהג בכעס או בהתרסה כשהם לא מרוצים, ולכן זה עשוי להיות מורכב יותר להבחין בין ODD לבין התנהגות שקשורה ללחץ.
רופאים מאבחנים ODD רק אם ההתנהגות נמשכת מעל ל-6 חודשים, גורמת להפרעה קבועה בבית או בבית הספר ואינה תוצאה של מצב בריאותי או נפשי אחר.
מהם גורמי הסיכון להפרעות התנהגות?
אין גורם אחד להפרעות התנהגות, וסביר להניח שמדובר בשילוב בין גורמים פיזיולוגיים וסביבתיים. עם זאת, חשוב לציין שלכל ילד, מכל רקע, מגדר או מצב סוציו-אקונומי עלולות להיות הפרעות התנהגותיות. הנה כמה מהגורמים המשפיעים על התפתחותן של הפרעות אלה:
- כימיה ומבנה המוח
עדויות מצביעות על כך ששינויים במבנה המוח, בהתפתחות וברמות הנוירוטרנסמיטורים עשויים להשפיע על הופעתן של הפרעות התנהגות. כך לדוגמה, אזורים במוח השולטים בקשב נמצאו פעילים פחות בקרב ילדים עם ADHD, ורמה נמוכה של סרוטונין ורגישות גבוהה לקורטיזול (הורמון הלחץ) נמצא כמשחק תפקיד בהופעת תוקפנות.
נוסף על כך, גם למבנים המשפיעים על יכולת הלמידה יש תפקיד חשוב בהופעת תסמינים של הפרעות התנהגות, שכן נמצא כי ילדים עם מוגבלות שכלית נוטים לסבול מהפרעות התנהגות פי שניים מילדים ללא מוגבלות שכלית.
- סיבוכי היריון
נראה כי הפרעות התנהגותיות שכיחות יותר בקרב תינוקות שנולדו במשקל לידה נמוך או שנולדו לפני הזמן. ODD גם שכיח יותר בקרב ילדים שנחשפו לרעלנים ברחם, דוגמת עישון טבק, או בילדים שהוריהם או המטפלים שלהם סובלים מהפרעות שימוש בסמים.
- גנטיקה
הפרעות התנהגות עשויות להיות גנטיות ולהופיע אצל מספר בני משפחה, מה שעלול להצביע על נטייה גנטית של אנשים לפתח התנהגויות כאלה. עם זאת, במקרה של ODD, מדענים לא זיהו מקור גנטי שיוכל להצביע על אלמנט של תורשה. מחקרים וותיקים יותר מצאו כי אנשים עם הפרעות ODD, ADHD ו-CD חולקים תכונות גנטיות דומות, אך אף אחת מהן לא הייתה ייחודית להפרעות אלה.
- מגדר
בנים נוטים לסבול מהפרעות התנהגויות יותר מאשר בנות. לא ברור אם הדבר נובע מהבדלים ביולוגיים או מפערים בנורמות ובציפיות המגדריות, המשפיעים על האופן שבו ילדים מתפתחים לגברים ומהאופן שבו מצופה מהם להתנהג.
כך למשל, בנות עם ODD נמצאות בסבירות גבוהה יותר להביע תוקפנות באמצעות מילים – ולא מעשים. המשמעות היא שהפרעת ההתנהגות תהיה ברורה פחות, ולכן הסיכוי לאבחן אותה פוחת.
טראומה פסיכולוגית
טראומה פסיכולוגית היא תגובה רגשית ופיזית ללחץ חמור או כרוני. חשיפה מוקדמת לטראומה יכולה להשפיע על התפתחות הילד.
כל חוויה שגורמת למצוקה משמעותית עשויה להיות טראומטית, אך הנה כמה מהדוגמאות הנפוצות ביותר שעלולות להשפיע על ילדים ולגרום להם לפתח טראומה מאובחנת:
- חיי משפחה לא יציבים
- יחסים מורכבים עם הורים או מטפלים
- משמעת לא עקבית או קשיחה מאוד
- התעללות פיזית או רגשית
הפרעות התנהגותיות שכיחות יותר בקרב אנשים בעלי הכנסה נמוכה, שכן הם עלולים לסבול מרמות גבוהות יותר של מתח. כמו כן, לעתים מבלבלים בין מתח טראומתי של ילדים לבין הפרעה התנהגותית, כיוון שהתסמינים בחלקם חופפים זה לזה.
איך מאבחנים הפרעה התנהגותית?
כדי להבין האם לילד יש הפרעה התנהגותית, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. מומחה יוכל לאבחן את ההפרעה באמצעות תהליך הערכה, שיכלול בין השאר:
- התבוננות בילד או בילדה
- כתיבת ביקורת על סמך ההתבוננות בהתנהגות
- מתן שאלונים סטנדרטיים למילוי
- ראיונות עם הורים, מטפלים או מורים
הורים לא יכולים לאבחן הפרעות התנהגות בעצמם.
אבחון מוקדם יכול לשפר משמעותית את יעילות הטיפולים. עם זאת, פסיכולוגי ילדים לא יאבחנו הפרעה התנהגותית אצל ילדים צעירים מאוד, בייחוד בגיל הגן ומטה. הסיבה לכך היא שעשוי להיות מאתגר להבדיל בין התנהגות נורמלית להתנהגות חריגה בקבוצת גיל זו. כדאי לדעת: מעל ל-80% מהילדים בגילאי הגן חווים התקפי זעם קלים מדי פעם. כיוון שילדים צעירים חווים שינויים התפתחותיים עצומים בפרק זמן קצר, הם עלולים להפגין גם התנהגויות הנראות כמו הפרעות התנהגות.
מה אפשר לעשות?
הטיפול בהפרעות התנהגות יכול להשתנות בהתאם לצרכי הילד, צרכי משפחתו וכן סוג ההפרעה ומידת החומרה שלה. גישות טיפול העשויות לעזור לילד ולהקל עליו כוללות:
- אימון הורי – כשהורים לומדים כיצד לנהל את התנהגות ילדם, רוכשים כלים לתקשר איתם ונחשפים לדרכים יעילות להצבת כללים וגבולות, יש לדבר השפעה מכרעת על מערך הטיפול. לרוב זו תהיה הגישה העיקרית להגשת עזרה.
- טיפול פרטני – טיפול פרטני עשוי לסייע לילדים בוגרים יותר ולמתבגרים, במהלכו הם לומדים טכניקות לניהול רגשותיהם וכיצד להגיב למצבי לחץ.
- טיפול משפחתי – כשכל בני הבית לומדים כיצד לדבר זה עם זה על רגשות ואתגרים וגם מוצאים דרכים יצירתיות לפתור אותם, הדבר מסייע לאמון הילד במשפחה ועוזר גם לו להתמודד עם הקושי.
- תוכניות חברתיות או בית ספריות – תוכנית אלה עוזרות לילדים ולמתבגרים ללמוד כיצד להתייחס לחבריהם בצורה בריאה.
- תמיכה בקשיי למידה או לקויות למידה – תמיכה מקצועית בקשיי הלמידה עשויה לשפר את רווחתו של הילד ולסייע לו לשפר את הישגיו בבית הספר
- טיפול תרופתי – אם לילד יש הפרעת התנהגות המשולבת עם מצבים נפשיים נוספים, טיפול תרופתי עשוי להפחית את התסמינים ולשפר את רווחתו. עם זאת חשוב לזכור: תרופות אינן התשובה להפרעות התנהגותיות.
סבלנות, אמפתיה ועידוד חשובים כדי להגביר את ההערכה העצמית של הילד. סגנון הורות סמכותי הכולל גם הקשבה לילדים וקביעת כללים וגבולות ברורים מועיל אף הוא.
מתי לבקש עזרה?
מומלץ ליצור קשר עם רופא הילדים במידה ואתם מרגישים שהילד מפגין הפרעות התנהגות או התפתחות. בהתאם לצורך, רופא המשפחה יפנה את הילד למומחה, דוגמת רופא ילדים התפתחותי-התנהגותי, פסיכולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים או נוירולוג ילדים. במקביל, חשוב גם שההורים יקבלו תמיכה לאורך הדרך וימצאו מקום לפרוק, ללמוד ולרכוש כלים לסייע לילד.