כלים למימוש הפוטנציאל של ילדכם
13.03.2022הורים רבים מוצאים עצמם מאוכזבים מהתנהלות או התנהגות של ילדיהם, כאשר הנטייה להגדרות מובילה אותם, ולעתים בסיוע צוותי חינוך, כמי שאינם ממשים את הפוטנציאל שלהם. מהו אותו פוטנציאל לא ממומש, כיצד ניתן להביא למימושו ואיך כל זה קשור לאושר?
מימוש הפוטנציאל הוא מושג שמתייחס להפקת המקסימום מן המצב הקיים. בהתייחסות לילדים, יש להבין לפני הכל מהו הפוטנציאל, והאם העובדה שאימו מהנדסת בכירה ואביו ד”ר לסטטיסטיקה, מחייבים את הילד להצטיינות בשיעורי מתמטיקה. אותו פוטנציאל נכסף מתייחס למספר רב של יכולות, כאשר חלקן ניתנות למדידה ולכימות דוגמת רמת Q.I, וחלקם שייכים לתחומים הפחות מדידים דוגמת יכולות חברתיות.
כל הורה שואף לראות את ילדיו מצטיינים בלימודיהם, מפליאים ביצועים בספורט, בעלי תחומי עניין עשירים ומובילים חברתית. מטבע הדברים מרבית הילדים לא נועדו לשאת על כתפיהם את הציפיות הללו, וגם לילד שבוחר לרבוץ אל מול משחקי המחשב ומתקשה בלימודיו, קיימת הזכות וגם האפשרות לאושר, הכלה וקבלה.
אין משמעות הדבר כמובן שיש לוותר לילד כבר מגיל צעיר ולעודד אותו לזנוח את יכולותיו הטבעיות, אלא דווקא להעצים את יתרונותיו ולהכיל את חסרונותיו, באופן שיעצים את בטחונו העצמי. הורים רבים הם הורים מעורבים והמשקיעים, שמתחילים את דרכם בהורות ברכישת מותגים דוגמת סייבקס מיוס, חשיפת התינוק לבייבי מוצרט ושילוב בחוגי העצמה אישית בגיל הרך, ויחד עם המעורבות וההשקעה הללו, מייצרים גם ציפיות גבוהות מן הילדים. מה שהופך ציפיות לגבוהות ולא מותאמות הוא לפני הכל התאמת הציפיות להורים עצמם ולא לילדים.
מספר טיפים וכלים באמצעותם תוכלו לסייע לילדכם למימוש הפוטנציאל האישי שלו:
העצימו את יתרונותיו והצניעו את חסרונותיו
הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות לפתור בעיות, ועל כן הורים רבים נוהגים לתת דגש על החסרונות של הילד, מתוך מטרה לתקן אותם. כאשר עיקר הדגש הוא על החסרונות הטבעיים של הילד, ולמעשה גם של אדם מבוגר, ניסיונות השיפור יוכלו להביא אותו לשיפור התפקוד, אולם הקושי והחיסרון תמיד יהיה חלק ממנו. לעומת זאת מתן דגש על היתרונות הטבעיים שלו, יביא להעצמה ולהצלחה מעבר למצופה, וכן לבניית ביטחון עצמי שלו.
במידה והילד מבולגן באופן חריג, נוטה לשכוח חפצים ואירועים ומאחר לעתים תכופות, הנטייה הטבעית של ההורים וגם של המורים בבתי הספר, תהיה להעיר לו על הללו, לנסות ולתקן אותו, באופן שרק ימתג אותו כילד המבולגן וחסר האחריות. אותו ילד עשוי להיות גם יצירתי בצורה יוצאת דופן, בעל אוצר מילים ויכולת הבעה בעל פה ובכתב ו/או בעל קליטה מצוינת לשפות.
מה בעצם יקרה אם נאפשר לאותו הילד את האיחורים מעת לעת, נתעלם מהעובדה שהוא נוטה לשכוח ציוד לעתים קרובות, וניתן דגש על היכולות שלו? מה אם במקום לציין עוד הערה ביומן על אי הכנת שיעורי בית, נטיל על הילד בעל הכישורים החזותיים להיות אחראי על תפאורת הטקס הבא בבית הספר?
העצמה מסוג זה אמנם מצריכה את שיתוף הפעולה של בית הספר וצוות ההוראה, אולם היא מתחילה מבית, ויכולה לעשות את ההבדל בין ילד מתוסכל לילד מאושר ובעל ביטחון עצמי.
אחריות אישית
תובנה שעל כל הורה להפנים: ההורים אינם אחראים על הצלחותיו של הילד ועל ההישגים שלו, אלא מהווים חלק חשוב מארגז הכלים העומד לרשותו. הכלי החשוב ביותר שתוכלו להעניק לילדכם כבר מגיל צעיר הוא היכולת ליטול אחריות אישית על מעשיו. בגיל צעיר יותר יש לעודד את הילד לעשות דברים בעצמו (גם כאשר יותר קל לעשות זאת עבורו), ולאפשר לו ככל הניתן את זכות הבחירה. הילד רוצה ללבוש סוודר של ספיידרמן ביום חם? במקום להתווכח ולמנוע את זה ממנו, אמרו לו פעם אחת ובצורה ברורה שלא כדאי לו לעשות כן, והסבירו מדוע. הוא מתעקש? שילבש כרצונו, ומובטח לכם שלאחר שיהיה לו חם במיוחד לאורך היום, להבא הוא יעדיף להיות קשוב לעצותיכם. גם בתחום הלימודי יש להותיר את האחריות והבחירה על הילד, תוך ההבנה כי הוא זה שישלם את המחיר. האחריות על הכנת שיעורי הבית, סידור התיק והבאת הציוד כמו גם הגעה מוכן למבחנים, היא שלו. ניתן ומומלץ לסייע לילד, להעמיד לרשותו כלים שונים להצלחה, אולם נכונותו אחריותו הם בראש ובראשונה.
חיזוקים
העצמה של הילד מתחילה בחיזוק הביטחון העצמי וחשוב אף יותר מזה, היכולת שלו לאהוב את עצמו. העשירו את המלל והשפה בבית בחיזוקים מילוליים, תוך הקפדה על חיזוקים מותאמים המשקפים הערכה אמיתית. אין טעם לומר לילד כל הכבוד על כל צעד ושעל, אולם במהלך היום ישנם לא מעט רגעים בהם הילד חווה ומתמודד עם קשיים ואתגרים, ורצוי לחזק אותו בשל כך.
גם עיסוק של הילד בתחומי העניין שלו עשוי להוליד הצלחות שראויות חיזוק. לדוגמא:
ראיתי שהיה לך קשה לקום הבוקר ולהתארגן, ואני מאוד מערכך את זה שקמת למרות זאת והיית מוכן בזמן.
שמתי לב שכששיחקת עם אורי התווכחתם הרבה במה כדאי לשחק. דיברת אליו בכבוד והצעת פתרון הוגן. אני מאוג גאה בך בזכות זה.
שילוב של הומור בשיח
לילדים יש חוש הומור, שונה מזה של מבוגרים, מה שגורם לזה שהורים נמנעים מלהתבדח עם ילדיהם. הומור הוא אמצעי תקשורת מצוין, שגם מלמד את הילד כלי מצוין להתמודדות עם תסכול, לתקשורת חברתית ולהעצמה אישית. ילד שיודע לזהות את המצחיק בסיטואציות שונות, יפלס את דרכו בחברה בנקל, יהיה אהוד ופופולרי ויזכה להעצמה ולביטחון עצמי. כבר מגיל צעיר מומלץ לעודד את חוש ההומור של הילדים, לצחוק מן האנקדוטות שלהם ולנהל אתם שיח ברוח המצחיק.
הורים רבים מוצאים עצמם מאוכזבים מהתנהלות או התנהגות של ילדיהם, כאשר הנטייה להגדרות מובילה אותם, ולעתים בסיוע צוותי חינוך, כמי שאינם ממשים את הפוטנציאל שלהם. מהו אותו פוטנציאל לא ממומש, כיצד ניתן להביא למימושו ואיך כל זה קשור לאושר?
מימוש הפוטנציאל הוא מושג שמתייחס להפקת המקסימום מן המצב הקיים. בהתייחסות לילדים, יש להבין לפני הכל מהו הפוטנציאל, והאם העובדה שאימו מהנדסת בכירה ואביו ד”ר לסטטיסטיקה, מחייבים את הילד להצטיינות בשיעורי מתמטיקה. אותו פוטנציאל נכסף מתייחס למספר רב של יכולות, כאשר חלקן ניתנות למדידה ולכימות דוגמת רמת Q.I, וחלקם שייכים לתחומים הפחות מדידים דוגמת יכולות חברתיות.
כל הורה שואף לראות את ילדיו מצטיינים בלימודיהם, מפליאים ביצועים בספורט, בעלי תחומי עניין עשירים ומובילים חברתית. מטבע הדברים מרבית הילדים לא נועדו לשאת על כתפיהם את הציפיות הללו, וגם לילד שבוחר לרבוץ אל מול משחקי המחשב ומתקשה בלימודיו, קיימת הזכות וגם האפשרות לאושר, הכלה וקבלה.
אין משמעות הדבר כמובן שיש לוותר לילד כבר מגיל צעיר ולעודד אותו לזנוח את יכולותיו הטבעיות, אלא דווקא להעצים את יתרונותיו ולהכיל את חסרונותיו, באופן שיעצים את בטחונו העצמי. הורים רבים הם הורים מעורבים והמשקיעים, שמתחילים את דרכם בהורות ברכישת מותגים דוגמת סייבקס מיוס, חשיפת התינוק לבייבי מוצרט ושילוב בחוגי העצמה אישית בגיל הרך, ויחד עם המעורבות וההשקעה הללו, מייצרים גם ציפיות גבוהות מן הילדים. מה שהופך ציפיות לגבוהות ולא מותאמות הוא לפני הכל התאמת הציפיות להורים עצמם ולא לילדים.
מספר טיפים וכלים באמצעותם תוכלו לסייע לילדכם למימוש הפוטנציאל האישי שלו:
העצימו את יתרונותיו והצניעו את חסרונותיו
הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות לפתור בעיות, ועל כן הורים רבים נוהגים לתת דגש על החסרונות של הילד, מתוך מטרה לתקן אותם. כאשר עיקר הדגש הוא על החסרונות הטבעיים של הילד, ולמעשה גם של אדם מבוגר, ניסיונות השיפור יוכלו להביא אותו לשיפור התפקוד, אולם הקושי והחיסרון תמיד יהיה חלק ממנו. לעומת זאת מתן דגש על היתרונות הטבעיים שלו, יביא להעצמה ולהצלחה מעבר למצופה, וכן לבניית ביטחון עצמי שלו.
במידה והילד מבולגן באופן חריג, נוטה לשכוח חפצים ואירועים ומאחר לעתים תכופות, הנטייה הטבעית של ההורים וגם של המורים בבתי הספר, תהיה להעיר לו על הללו, לנסות ולתקן אותו, באופן שרק ימתג אותו כילד המבולגן וחסר האחריות. אותו ילד עשוי להיות גם יצירתי בצורה יוצאת דופן, בעל אוצר מילים ויכולת הבעה בעל פה ובכתב ו/או בעל קליטה מצוינת לשפות.
מה בעצם יקרה אם נאפשר לאותו הילד את האיחורים מעת לעת, נתעלם מהעובדה שהוא נוטה לשכוח ציוד לעתים קרובות, וניתן דגש על היכולות שלו? מה אם במקום לציין עוד הערה ביומן על אי הכנת שיעורי בית, נטיל על הילד בעל הכישורים החזותיים להיות אחראי על תפאורת הטקס הבא בבית הספר?
העצמה מסוג זה אמנם מצריכה את שיתוף הפעולה של בית הספר וצוות ההוראה, אולם היא מתחילה מבית, ויכולה לעשות את ההבדל בין ילד מתוסכל לילד מאושר ובעל ביטחון עצמי.
אחריות אישית
תובנה שעל כל הורה להפנים: ההורים אינם אחראים על הצלחותיו של הילד ועל ההישגים שלו, אלא מהווים חלק חשוב מארגז הכלים העומד לרשותו. הכלי החשוב ביותר שתוכלו להעניק לילדכם כבר מגיל צעיר הוא היכולת ליטול אחריות אישית על מעשיו. בגיל צעיר יותר יש לעודד את הילד לעשות דברים בעצמו (גם כאשר יותר קל לעשות זאת עבורו), ולאפשר לו ככל הניתן את זכות הבחירה. הילד רוצה ללבוש סוודר של ספיידרמן ביום חם? במקום להתווכח ולמנוע את זה ממנו, אמרו לו פעם אחת ובצורה ברורה שלא כדאי לו לעשות כן, והסבירו מדוע. הוא מתעקש? שילבש כרצונו, ומובטח לכם שלאחר שיהיה לו חם במיוחד לאורך היום, להבא הוא יעדיף להיות קשוב לעצותיכם. גם בתחום הלימודי יש להותיר את האחריות והבחירה על הילד, תוך ההבנה כי הוא זה שישלם את המחיר. האחריות על הכנת שיעורי הבית, סידור התיק והבאת הציוד כמו גם הגעה מוכן למבחנים, היא שלו. ניתן ומומלץ לסייע לילד, להעמיד לרשותו כלים שונים להצלחה, אולם נכונותו אחריותו הם בראש ובראשונה.
חיזוקים
העצמה של הילד מתחילה בחיזוק הביטחון העצמי וחשוב אף יותר מזה, היכולת שלו לאהוב את עצמו. העשירו את המלל והשפה בבית בחיזוקים מילוליים, תוך הקפדה על חיזוקים מותאמים המשקפים הערכה אמיתית. אין טעם לומר לילד כל הכבוד על כל צעד ושעל, אולם במהלך היום ישנם לא מעט רגעים בהם הילד חווה ומתמודד עם קשיים ואתגרים, ורצוי לחזק אותו בשל כך.
גם עיסוק של הילד בתחומי העניין שלו עשוי להוליד הצלחות שראויות חיזוק. לדוגמא:
ראיתי שהיה לך קשה לקום הבוקר ולהתארגן, ואני מאוד מערכך את זה שקמת למרות זאת והיית מוכן בזמן.
שמתי לב שכששיחקת עם אורי התווכחתם הרבה במה כדאי לשחק. דיברת אליו בכבוד והצעת פתרון הוגן. אני מאוג גאה בך בזכות זה.
שילוב של הומור בשיח
לילדים יש חוש הומור, שונה מזה של מבוגרים, מה שגורם לזה שהורים נמנעים מלהתבדח עם ילדיהם. הומור הוא אמצעי תקשורת מצוין, שגם מלמד את הילד כלי מצוין להתמודדות עם תסכול, לתקשורת חברתית ולהעצמה אישית. ילד שיודע לזהות את המצחיק בסיטואציות שונות, יפלס את דרכו בחברה בנקל, יהיה אהוד ופופולרי ויזכה להעצמה ולביטחון עצמי. כבר מגיל צעיר מומלץ לעודד את חוש ההומור של הילדים, לצחוק מן האנקדוטות שלהם ולנהל אתם שיח ברוח המצחיק.