המדריך השלם למושב בטיחות לרכב לילדים
13.06.2022נסיעה ברכב הפכה במהלך המאה האחרונה לחלק משגרת היומיום של כל משפחה במדינות המפותחות, ותרמה לאיכות החיים בכך שהפכה צרכים רבים כמו- טיפולים רפואיים, חוגים, מסגרות לימוד ועבודה, טיפולים פרא-רפואיים ואפילו קניות ובילויים- לנגישים הרבה יותר עבור כולנו.
אולם אליה וקוץ בה. הגורם העיקרי בישראל למותם של ילדים מפגיעות הוא תאונות דרכים.
ולכן בד בבד עם ההבנה שלא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה ולהימנע מנסיעות משפחתיות- חשוב להקפיד על בטיחות בדרכים, וגם להגן ככל האפשר על ילדים רכים, שלא ייפגעו.
מה שמספק את ההגנה על הילד במקרה של תאונה, ומונע פגיעה חמורה, זה חגירה של הילד באופן נכון במושב בטיחות שמתאים לגיל ולמשקל של הילד. תאונות עלולות להתרחש גם כאשר מדובר בנסיעה קצרה או קרובה לבית, ועל כן חגירת ילד במושב בטיחות המתאים לו היא אקט קריטי לצורך הגנה עליו בכל נסיעה.
ההגנה על ילדים בעת נסיעה מעוגנת בישראל בחוק, והחוק מגדיר מהי רמת ההגנה הבסיסית הנדרשת על מנת ליצור סביבת נסיעה בטוחה עבור ילדינו. אולם ארגוני בטיחות שונים הרחיבו את הגדרות הבטיחות המינימליות של החוק, בהתאם למחקרים ולהמלצות של ארגונים עולמיים ושל מדינות שונות.
כיוון המושב
ההגנה הגבוהה ביותר עבור ילדים נוצרת כאשר מושיבים אותם בניגוד לכיוון הנסיעה. במקרה של תאונה נע הגוף בעוצמה רבה קדימה עם כיוון הנסיעה, וחשוב מאוד למנוע מן התנועה החדה לגרום נזק משמעותי בעמוד השדרה, או חלילה מוות, שכן חוליות הצוואר של פעוטות ותינוקות הן רגישות ביותר ועדיין אינן מפותחות דיין.
במקרה של תאונה כזו, במצב בו יושב התינוק בניגוד לכיוון התנועה, מי שסופג את העוצמה החזקה של המכה היא המעטפת הקשיחה בגבו של מושב הבטיחות, תוך סיפוק תמיכה והגנה על ראש התינוק, על צווארו ועל עמוד השדרה שלו, מה שעל פי מחקרים מפחית את הפגיעה פי 5 ביחס למקרים של הושבת התינוק עם כיוון הנסיעה.
על פי החוק בישראל יש להושיב ילד עד לגיל שנה במושב בטיחות המונח נגד כיוון הנסיעה, ומתאים לגיל ולמשקל הילד, אולם האקדמיה האמריקאית הפדיאטרית לרפואת ילדים ממליצה להושיבם כך לפחות עד לגיל שנתיים, ומדינות רבות אף עיגנו זאת בחוק, ולעתים אפשר להמשיך להושיבם כך גם מעבר לגיל שנתיים. למעשה המלצה זו מכוונת להתחשב בנתוני המשקל והגובה של הילדים בבחירת מושב בטיחות, ופחות בגיל.
מיקום המושב
על פי החוק הישראלי אין להושיב ילד במושב בטיחות כשמולו כרית אוויר פעילה, ואם הוחלט להושיב תינוק במושב הרכב הקדמי חשוב לבטל כריות אויר.
עם זאת, מומלץ לא להושיב ילדים במושב הקדמי כלל בטרם הגיעו לגיל 13. מרבית התאונות הינן חזיתיות, והושבת הילדים מאחור מרחיקה אותם ממרכז התאונה ומפחיתה את עוצמת הפגיעה בהם במקרה שתתרחש.
בנוסף, הושבת ילדים ותינוקות במושב הקדמי עלולה להסיח את דעתו של הנהג מן הנסיעה אם יהיה עסוק בטיפול בהם, ולהפוך את הנהיגה לבטוחה פחות, ולכן היא אינה מומלצת.
סוג המושב
על מנת לספק את ההגנה המקסימלית חשוב שלמושב הבטיחות יהיה תו תקן אירופאי או אמריקאי וכן שיתאים לגיל הילד, למשקל ולגובה שלו.
תוחלת החיים הנפוצה לכיסא בטיחות היא 3-6 שנים. לפני קניה חשוב לוודא שהמוצר עדיין בתוקף, ואם התכנית היא להשתמש בו לאורך שנים- יש לוודא שתאריך הייצור סמוך ככל האפשר למועד הקניה. שימוש בכסא בטיחות לאחר תאריך התפוגה מסכן את חיי הילד היושב בו, ולכן אין להשתמש בכיסא כזה. תאריך הייצור מופיע על גבו של המושב, או בתחתיתו.
אם המושב אינו חדש אלא כבר נעשה בו שימוש, חשוב לוודא שאין בו סדקים, שלא חסרים בו חלקים, ושלא היה ברכב בעת שעבר תאונת דרכים, ואפילו תאונה קלה, גם אם אין בו נזק הנראה לעין, כי עלול להיווצר נזק בחלקים הפנימיים שלא ניתן לראותו.
בנוסף, לא כל מושב בטיחות מתאים לכל רכב. חשוב שמושב הבטיחות יתאים לרכב שבו יהיה מותקן- החגורה ארוכה דיה כדי לעגן את המושב על פי ההוראות, בסיסו של מושב הבטיחות לא גולש ממושב הרכב קדימה או לצדדים, וכדומה. בכלי רכב קומפקטיים המושבים קטנים יותר, ולכן הם דורשים הקפדה יתרה בעת התאמת כסא בטיחות.
בנוסף לכל אלה חשוב לוודא לפני הקניה שהילד יושב על המושב בנוחות.
ישנם שני סוגים עיקריים של מושבי בטיחות לרכב המתאימים לשנה הראשונה לחייו של התינוק:
- סלקל– מושב לתינוקות בלבד, הכולל ידית לנשיאה, ומתאים מגיל לידה ועד 13 ק”ג, או עד שקצה הראש מגיע ל-2-3 ס”מ מקצה המשענת (גובה 70-80 ס”מ בערך, בהתאם לכל דגם בפני עצמו). סלקל מתאים להתקנה בניגוד לכיוון הנסיעה בלבד. ישנו סלקל בעל בסיס שאותו מעגנים לרכב באופן קבוע, ואליו מחברים את הסלקל בקליק, וכן סלקל ללא בסיס, שאותו מעגנים באמצעות החגורה של מושב הרכב.
ייתרונו של הסלקל הוא בניידות שלו. באמצעותו אפשר לשאת את התינוק ולהעבירו ממקום למקום מבלי להעיר אותו ומבלי להעביר אותו. - מושב בטיחות משולב– מיועד לתינוק מגיל לידה וניתן להשתמש בו עד המעבר לבוסטר. סיום השימוש במושב בטיחות הוא לא לפני גיל 3 או משקל 18 ק”ג, ורצוי להשתמש בו ככל היותר, כל עוד הוראות השימוש של מושב הבטיחות מאפשרות זאת. חלק ממושבי הבטיחות המשולבים הם “הכל כלול”, ויכולים בעצמם להפוך למושב הגבהה (בוסטר) בהגיע העת.
עיגון המושב
עיגון מושב הבטיחות לרכב נעשה באמצעות חגורות הבטיחות או באמצעות לולאות עגינה המובנות ברכב ישירות אל השלדה, הקיימות בספסל האחורי ברוב הרכבים החדשים כיום. שיטת עיגון כזו נקראת איזופיקס (במושבים אירופאיים) או לאטצ’ (במושבים אמריקאיים).
בנוסף לאחד משני אמצעי עיגון אלה, קיים במושבים מסוימים גם טד’ר, שהוא אמצעי נוסף לעיגון. זוהי רצועה בגב מושב הבטיחות המתחברת באמצעות וו אל לולאת עיגון הקיימת בשלדת הרכב.
חשוב שבעת תאונה או עצירת פתע יישאר מושב הבטיחות במקומו, לכן יש משמעות רבה לעיגונו. עיגון נכון לא מאפשר להזיז את מושב הבטיחות מעבר ל-2.5 ס”מ לכל צד, וחשוב להקפיד על כך גם כשאף אחד לא יושב במושב הבטיחות, על מנת להימנע מפגיעה ביושבי הרכב אם מתרחשת בלימת פתע.
חגירה נכונה
רצועות מושב הבטיחות אמורות להיות מהודקות אל גוף הילד, כך שבאזור הכתפיים שלו אי אפשר יהיה לצבוט אותן, וכן יש לחגור את הילד כשהוא ללא מעיל.
כשמושב הבטיחות פונה לכיוון הנסיעה אמורות הרצועות לכלול חמש נקודות אחיזה וקשירה עליונה ותחתונה.
גם כשמושב הבטיחות פונה לכיוון הנסיעה יש להמשיך ולהשתמש ברצועות הפנימיות של המושב עצמו, לפחות עד שמגיע הילד למשקל של 18 ק”ג, ורצוי ככל האפשר לאחר מכן. רצועות אלה עדיפות מחגורות הבטיחות של הרכב משום שהן מסייעות לחלק את אנרגיית התנועה על פני הגוף במספר נקודות אחיזה, ובמקרה של פגיעה מפחיתות בכך את עוצמת הפגיעה.
מעבר לבוסטר
בוסטר הינו מושב המיועד להגבהה של הילד היושב בו ביחס למושב הרגיל שברכב. חגורות הבטיחות ברכב מותאמות למבוגרים. כשחוגרים ילד בחגורות האלה ללא הגבהה- נוטה רצועת האגן לעלות לכיוונה של הבטן, ורצועת החזה נוטה לעלות לכיוון הצוואר, כך שבמקרה תאונה עלולות החגורות לגרום פגיעות קשות בעמוד השדרה ובאברים הפנימיים.
המעבר לבוסטר יכול להתרחש כשהגיע הילד למשקל 18 ק”ג, אולם מומלץ להשתמש ברצועות הפנימיות של מושב הבטיחות עד שהגובה והמשקל של הילד מתאים למגבלת הבטיחות של המושב. לפי מגבלת בטיחות זו ניתן לדעת מתי הזמן המתאים לעבור לשימוש בבוסטר ובחגורת הבטיחות של הרכב.
מלבד מגבלת הבטיחות של המושב המשולב, ישנם סימנים נוספים שיכולים להעיד כי הילד בשל לעבור לשימוש בחגורת הרכב בצירוף בוסטר, בתנאי שכולם מתקיימים: כשהוא יושב זקוף ואינו מחליק מן המושב לאורך הנסיעה כולה; כשחגורת הכתף מונחת במרכזם של הכתף ושל בית החזה; כשרצועת האגן מונחת בבטחה על אגן הירכיים ומתחת לבטן; כשגבו של הילד צמוד למשענת מושב הרכב בעת שהוא יושב; וכשהברכיים של הילד מתקפלות לכיוון רצפת הרכב בקצה המושב של הרכב.
כשחוגרים את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, אין צורך לעגן את הבוסטר אל הרכב.
החוק בישראל מחייב שימוש בבוסטר לפחות עד גיל 8, אולם ארגוני בטיחות ממליצים להשתמש בבוסטר בעל משענת גב עד שהילד מגיע לגובה 1.25 לפחות, ולהפסיק את השימוש בבוסטר בכלל רק אחרי שהילד מגיע לגובה 1.45 מ’ לפחות, בסביבות גיל 11.
צ’יקו נקסטפיט זיפ
רק אחרי שמתוודעים למידע החשוב אודות מושבי בטיחות לרכב לילדים, ניתן להבין את יתרונותיו הרבים של מושב הבטיחות של צ’יקו נקסטפיט זיפ.
כיסא בטיחות זה הוא חלק מסדרה של מושבי בטיחות שזכתה במגוון פרסים, וקיבלה את הציון הגבוה ביותר בין מושבי הבטיחות המשולבים הרב תכליתיים במבחני הריסוק של ה-Consumer Report, אשר דירג אותה במקום הראשון לשנת 2022!
מושב בטיחות זה הוא בעל תו תקן אמריקאי Fmvss 213, ומותאם אליו. יתרונותיו הבטיחותיים הם רבים. הוא כולל הגנה מיוחדת מפני פגיעות צידיות, למרות שאינה נדרשת בחוק הישראלי, ואפילו החוק הממשלתי האמריקאי לא דורש הגנה כזו נכון לעכשיו. הגנה זו כוללת שתי שכבות של הגנה מהצד באמצעות כיסוי נוקשה הקיים בריפוד המושב, ומשולבת בחומר בולם זעזועים ואנרגיות הנגרמים מפגיעות של הדף. לצורך זה משולבות בשלדת מושב הבטיחות זוג קורות פלדה.
מנח הרגליים במושב זה מרווח מאוד, כך שניתן להתקין אותו באופן הבטוח ביותר- נגד כיוון הנסיעה- גם לאחר גיל שנתיים, עד למשקל 22.7 ק”ג בערך, כמו שממליצה האקדמיה האמריקאית הפדיאטרית, ועדיין לשמור על מצב של נוחות מירבית עבור הילד.
מעבר ליתרונות בטיחותיים ולעמידותו של הכיסא במבחני ריסוק, קיימים בו יתרונות נוספים.
הוא מתאים לתינוקות מגיל לידה ועד לילדים במשקל 29.5 ק”ג, כך שאין צורך ברכישה נוספת במהלך השנים הראשונות לחייו של הילד. העיצוב של הכיסא נוצר כך שיתאים לצרכים המשתנים בגדילה המהירה שעובר הילד בגילאים אלה, והוא כולל כרית מיוחדת פנימית עבור תינוקות מגיל לידה ועד למשקל 5 ק”ג, הניתנת להסרה פשוטה לאחר מכן.
לצורך מניעה של בלאי וכדי לשמור על המושב נקי ויפה לכל אורך תקופת השימוש בו, ניתן לשלוף את הריפוד של המושב בקלות לצורך כביסה או לכל צורך אחר באמצעות רוכסן. לצורך כך לא נדרש לנתק את מושב הבטיחות מהעיגון שלו, והריפוד ניתן לשליפה גם בשעה שכיסא הבטיחות מותקן ברכב.
נסיעה ברכב הפכה במהלך המאה האחרונה לחלק משגרת היומיום של כל משפחה במדינות המפותחות, ותרמה לאיכות החיים בכך שהפכה צרכים רבים כמו- טיפולים רפואיים, חוגים, מסגרות לימוד ועבודה, טיפולים פרא-רפואיים ואפילו קניות ובילויים- לנגישים הרבה יותר עבור כולנו.
אולם אליה וקוץ בה. הגורם העיקרי בישראל למותם של ילדים מפגיעות הוא תאונות דרכים.
ולכן בד בבד עם ההבנה שלא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה ולהימנע מנסיעות משפחתיות- חשוב להקפיד על בטיחות בדרכים, וגם להגן ככל האפשר על ילדים רכים, שלא ייפגעו.
מה שמספק את ההגנה על הילד במקרה של תאונה, ומונע פגיעה חמורה, זה חגירה של הילד באופן נכון במושב בטיחות שמתאים לגיל ולמשקל של הילד. תאונות עלולות להתרחש גם כאשר מדובר בנסיעה קצרה או קרובה לבית, ועל כן חגירת ילד במושב בטיחות המתאים לו היא אקט קריטי לצורך הגנה עליו בכל נסיעה.
ההגנה על ילדים בעת נסיעה מעוגנת בישראל בחוק, והחוק מגדיר מהי רמת ההגנה הבסיסית הנדרשת על מנת ליצור סביבת נסיעה בטוחה עבור ילדינו. אולם ארגוני בטיחות שונים הרחיבו את הגדרות הבטיחות המינימליות של החוק, בהתאם למחקרים ולהמלצות של ארגונים עולמיים ושל מדינות שונות.
כיוון המושב
ההגנה הגבוהה ביותר עבור ילדים נוצרת כאשר מושיבים אותם בניגוד לכיוון הנסיעה. במקרה של תאונה נע הגוף בעוצמה רבה קדימה עם כיוון הנסיעה, וחשוב מאוד למנוע מן התנועה החדה לגרום נזק משמעותי בעמוד השדרה, או חלילה מוות, שכן חוליות הצוואר של פעוטות ותינוקות הן רגישות ביותר ועדיין אינן מפותחות דיין.
במקרה של תאונה כזו, במצב בו יושב התינוק בניגוד לכיוון התנועה, מי שסופג את העוצמה החזקה של המכה היא המעטפת הקשיחה בגבו של מושב הבטיחות, תוך סיפוק תמיכה והגנה על ראש התינוק, על צווארו ועל עמוד השדרה שלו, מה שעל פי מחקרים מפחית את הפגיעה פי 5 ביחס למקרים של הושבת התינוק עם כיוון הנסיעה.
על פי החוק בישראל יש להושיב ילד עד לגיל שנה במושב בטיחות המונח נגד כיוון הנסיעה, ומתאים לגיל ולמשקל הילד, אולם האקדמיה האמריקאית הפדיאטרית לרפואת ילדים ממליצה להושיבם כך לפחות עד לגיל שנתיים, ומדינות רבות אף עיגנו זאת בחוק, ולעתים אפשר להמשיך להושיבם כך גם מעבר לגיל שנתיים. למעשה המלצה זו מכוונת להתחשב בנתוני המשקל והגובה של הילדים בבחירת מושב בטיחות, ופחות בגיל.
מיקום המושב
על פי החוק הישראלי אין להושיב ילד במושב בטיחות כשמולו כרית אוויר פעילה, ואם הוחלט להושיב תינוק במושב הרכב הקדמי חשוב לבטל כריות אויר.
עם זאת, מומלץ לא להושיב ילדים במושב הקדמי כלל בטרם הגיעו לגיל 13. מרבית התאונות הינן חזיתיות, והושבת הילדים מאחור מרחיקה אותם ממרכז התאונה ומפחיתה את עוצמת הפגיעה בהם במקרה שתתרחש.
בנוסף, הושבת ילדים ותינוקות במושב הקדמי עלולה להסיח את דעתו של הנהג מן הנסיעה אם יהיה עסוק בטיפול בהם, ולהפוך את הנהיגה לבטוחה פחות, ולכן היא אינה מומלצת.
סוג המושב
על מנת לספק את ההגנה המקסימלית חשוב שלמושב הבטיחות יהיה תו תקן אירופאי או אמריקאי וכן שיתאים לגיל הילד, למשקל ולגובה שלו.
תוחלת החיים הנפוצה לכיסא בטיחות היא 3-6 שנים. לפני קניה חשוב לוודא שהמוצר עדיין בתוקף, ואם התכנית היא להשתמש בו לאורך שנים- יש לוודא שתאריך הייצור סמוך ככל האפשר למועד הקניה. שימוש בכסא בטיחות לאחר תאריך התפוגה מסכן את חיי הילד היושב בו, ולכן אין להשתמש בכיסא כזה. תאריך הייצור מופיע על גבו של המושב, או בתחתיתו.
אם המושב אינו חדש אלא כבר נעשה בו שימוש, חשוב לוודא שאין בו סדקים, שלא חסרים בו חלקים, ושלא היה ברכב בעת שעבר תאונת דרכים, ואפילו תאונה קלה, גם אם אין בו נזק הנראה לעין, כי עלול להיווצר נזק בחלקים הפנימיים שלא ניתן לראותו.
בנוסף, לא כל מושב בטיחות מתאים לכל רכב. חשוב שמושב הבטיחות יתאים לרכב שבו יהיה מותקן- החגורה ארוכה דיה כדי לעגן את המושב על פי ההוראות, בסיסו של מושב הבטיחות לא גולש ממושב הרכב קדימה או לצדדים, וכדומה. בכלי רכב קומפקטיים המושבים קטנים יותר, ולכן הם דורשים הקפדה יתרה בעת התאמת כסא בטיחות.
בנוסף לכל אלה חשוב לוודא לפני הקניה שהילד יושב על המושב בנוחות.
ישנם שני סוגים עיקריים של מושבי בטיחות לרכב המתאימים לשנה הראשונה לחייו של התינוק:
- סלקל– מושב לתינוקות בלבד, הכולל ידית לנשיאה, ומתאים מגיל לידה ועד 13 ק”ג, או עד שקצה הראש מגיע ל-2-3 ס”מ מקצה המשענת (גובה 70-80 ס”מ בערך, בהתאם לכל דגם בפני עצמו). סלקל מתאים להתקנה בניגוד לכיוון הנסיעה בלבד. ישנו סלקל בעל בסיס שאותו מעגנים לרכב באופן קבוע, ואליו מחברים את הסלקל בקליק, וכן סלקל ללא בסיס, שאותו מעגנים באמצעות החגורה של מושב הרכב.
ייתרונו של הסלקל הוא בניידות שלו. באמצעותו אפשר לשאת את התינוק ולהעבירו ממקום למקום מבלי להעיר אותו ומבלי להעביר אותו. - מושב בטיחות משולב– מיועד לתינוק מגיל לידה וניתן להשתמש בו עד המעבר לבוסטר. סיום השימוש במושב בטיחות הוא לא לפני גיל 3 או משקל 18 ק”ג, ורצוי להשתמש בו ככל היותר, כל עוד הוראות השימוש של מושב הבטיחות מאפשרות זאת. חלק ממושבי הבטיחות המשולבים הם “הכל כלול”, ויכולים בעצמם להפוך למושב הגבהה (בוסטר) בהגיע העת.
עיגון המושב
עיגון מושב הבטיחות לרכב נעשה באמצעות חגורות הבטיחות או באמצעות לולאות עגינה המובנות ברכב ישירות אל השלדה, הקיימות בספסל האחורי ברוב הרכבים החדשים כיום. שיטת עיגון כזו נקראת איזופיקס (במושבים אירופאיים) או לאטצ’ (במושבים אמריקאיים).
בנוסף לאחד משני אמצעי עיגון אלה, קיים במושבים מסוימים גם טד’ר, שהוא אמצעי נוסף לעיגון. זוהי רצועה בגב מושב הבטיחות המתחברת באמצעות וו אל לולאת עיגון הקיימת בשלדת הרכב.
חשוב שבעת תאונה או עצירת פתע יישאר מושב הבטיחות במקומו, לכן יש משמעות רבה לעיגונו. עיגון נכון לא מאפשר להזיז את מושב הבטיחות מעבר ל-2.5 ס”מ לכל צד, וחשוב להקפיד על כך גם כשאף אחד לא יושב במושב הבטיחות, על מנת להימנע מפגיעה ביושבי הרכב אם מתרחשת בלימת פתע.
חגירה נכונה
רצועות מושב הבטיחות אמורות להיות מהודקות אל גוף הילד, כך שבאזור הכתפיים שלו אי אפשר יהיה לצבוט אותן, וכן יש לחגור את הילד כשהוא ללא מעיל.
כשמושב הבטיחות פונה לכיוון הנסיעה אמורות הרצועות לכלול חמש נקודות אחיזה וקשירה עליונה ותחתונה.
גם כשמושב הבטיחות פונה לכיוון הנסיעה יש להמשיך ולהשתמש ברצועות הפנימיות של המושב עצמו, לפחות עד שמגיע הילד למשקל של 18 ק”ג, ורצוי ככל האפשר לאחר מכן. רצועות אלה עדיפות מחגורות הבטיחות של הרכב משום שהן מסייעות לחלק את אנרגיית התנועה על פני הגוף במספר נקודות אחיזה, ובמקרה של פגיעה מפחיתות בכך את עוצמת הפגיעה.
מעבר לבוסטר
בוסטר הינו מושב המיועד להגבהה של הילד היושב בו ביחס למושב הרגיל שברכב. חגורות הבטיחות ברכב מותאמות למבוגרים. כשחוגרים ילד בחגורות האלה ללא הגבהה- נוטה רצועת האגן לעלות לכיוונה של הבטן, ורצועת החזה נוטה לעלות לכיוון הצוואר, כך שבמקרה תאונה עלולות החגורות לגרום פגיעות קשות בעמוד השדרה ובאברים הפנימיים.
המעבר לבוסטר יכול להתרחש כשהגיע הילד למשקל 18 ק”ג, אולם מומלץ להשתמש ברצועות הפנימיות של מושב הבטיחות עד שהגובה והמשקל של הילד מתאים למגבלת הבטיחות של המושב. לפי מגבלת בטיחות זו ניתן לדעת מתי הזמן המתאים לעבור לשימוש בבוסטר ובחגורת הבטיחות של הרכב.
מלבד מגבלת הבטיחות של המושב המשולב, ישנם סימנים נוספים שיכולים להעיד כי הילד בשל לעבור לשימוש בחגורת הרכב בצירוף בוסטר, בתנאי שכולם מתקיימים: כשהוא יושב זקוף ואינו מחליק מן המושב לאורך הנסיעה כולה; כשחגורת הכתף מונחת במרכזם של הכתף ושל בית החזה; כשרצועת האגן מונחת בבטחה על אגן הירכיים ומתחת לבטן; כשגבו של הילד צמוד למשענת מושב הרכב בעת שהוא יושב; וכשהברכיים של הילד מתקפלות לכיוון רצפת הרכב בקצה המושב של הרכב.
כשחוגרים את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, אין צורך לעגן את הבוסטר אל הרכב.
החוק בישראל מחייב שימוש בבוסטר לפחות עד גיל 8, אולם ארגוני בטיחות ממליצים להשתמש בבוסטר בעל משענת גב עד שהילד מגיע לגובה 1.25 לפחות, ולהפסיק את השימוש בבוסטר בכלל רק אחרי שהילד מגיע לגובה 1.45 מ’ לפחות, בסביבות גיל 11.
צ’יקו נקסטפיט זיפ
רק אחרי שמתוודעים למידע החשוב אודות מושבי בטיחות לרכב לילדים, ניתן להבין את יתרונותיו הרבים של מושב הבטיחות של צ’יקו נקסטפיט זיפ.
כיסא בטיחות זה הוא חלק מסדרה של מושבי בטיחות שזכתה במגוון פרסים, וקיבלה את הציון הגבוה ביותר בין מושבי הבטיחות המשולבים הרב תכליתיים במבחני הריסוק של ה-Consumer Report, אשר דירג אותה במקום הראשון לשנת 2022!
מושב בטיחות זה הוא בעל תו תקן אמריקאי Fmvss 213, ומותאם אליו. יתרונותיו הבטיחותיים הם רבים. הוא כולל הגנה מיוחדת מפני פגיעות צידיות, למרות שאינה נדרשת בחוק הישראלי, ואפילו החוק הממשלתי האמריקאי לא דורש הגנה כזו נכון לעכשיו. הגנה זו כוללת שתי שכבות של הגנה מהצד באמצעות כיסוי נוקשה הקיים בריפוד המושב, ומשולבת בחומר בולם זעזועים ואנרגיות הנגרמים מפגיעות של הדף. לצורך זה משולבות בשלדת מושב הבטיחות זוג קורות פלדה.
מנח הרגליים במושב זה מרווח מאוד, כך שניתן להתקין אותו באופן הבטוח ביותר- נגד כיוון הנסיעה- גם לאחר גיל שנתיים, עד למשקל 22.7 ק”ג בערך, כמו שממליצה האקדמיה האמריקאית הפדיאטרית, ועדיין לשמור על מצב של נוחות מירבית עבור הילד.
מעבר ליתרונות בטיחותיים ולעמידותו של הכיסא במבחני ריסוק, קיימים בו יתרונות נוספים.
הוא מתאים לתינוקות מגיל לידה ועד לילדים במשקל 29.5 ק”ג, כך שאין צורך ברכישה נוספת במהלך השנים הראשונות לחייו של הילד. העיצוב של הכיסא נוצר כך שיתאים לצרכים המשתנים בגדילה המהירה שעובר הילד בגילאים אלה, והוא כולל כרית מיוחדת פנימית עבור תינוקות מגיל לידה ועד למשקל 5 ק”ג, הניתנת להסרה פשוטה לאחר מכן.
לצורך מניעה של בלאי וכדי לשמור על המושב נקי ויפה לכל אורך תקופת השימוש בו, ניתן לשלוף את הריפוד של המושב בקלות לצורך כביסה או לכל צורך אחר באמצעות רוכסן. לצורך כך לא נדרש לנתק את מושב הבטיחות מהעיגון שלו, והריפוד ניתן לשליפה גם בשעה שכיסא הבטיחות מותקן ברכב.