איך תזהו ותמנעו מראש מריבות בין אחים
13.06.2022ההריון השני של טלי היה קשה.
פיזית היא דווקא הרגישה מעולה, המשיכה לעבוד כל התקופה, ובבית קיבלה מגיא את כל האהבה והתמיכה שהייתה זקוקה להם. נועה הקטנה שלהם הייתה בת שלוש וחצי והיא פשוט מלאכית, והטיפול בה התחלק בין שניהם, ואפילו הייתה עזרה מההורים. ההריון התפתח כמו שציפו, והגניקולוגית שליוותה אותו הייתה כל כך מקצועית ורגישה, לא גילו הפתעות, ולא היה הריון בסיכון, הלוואי על כל הנשים הריון כזה.
אז מה היה כל כך קשה??
המחשבות. על נועה.
נועה המלאכית הקסומה הזאת, הגאווה הכי גדולה שלהם. טלי וגיא כל הזמן חושבים רק על טובתה, ומה עוד אפשר לעשות עבורה. היה ברור להם שאח חדש זו מתנה נפלאה עבורה! הם יהיו חברים טובים, ובגיל ההתבגרות הוא בטח יהיה משמעותי בשבילה מול ההורים… באמת שהם חשבו עליה ורצו רק בטובתה.
אבל כשההריון המיוחל הגיע, והפרפרים בבטן הופיעו, וההתרגשות לעוד פרי אהבה שהולך ומתפתח לו- פתאום טלי התחילה להרגיש ש… אולי היא קצת בוגדת בנועה? כי היא אוהבת עוד מישהו… ונועה כבר לא היחידה שממלאת את ליבה…
אז אולי זה לא היה נכון? ואולי זה היה מוקדם מדי?
המחשבות האלה התרוצצו בקרבה של טלי כל הזמן, ולא נתנו לה מנוח, העיקו והלחיצו, ועם הלידה רק התעצמו.
ככל שאהבה טלי את עברי הקטן, היתה לה תחושה שהיא פוגעת בנועה.
ובכלל, נועה לא שוכחת לטלי את הימים שנעלמה לה מן הבית לבית החולים ללדת. הכינו אותה, ופינקו אותה, והיא באה לבקר. והיא עדיין כועסת. מאז הלידה נועה מעדיפה תמיד את גיא. “אבא יקלח אותי”, “אבא ייקח אותי לגן”, “אבא יספר לי סיפור”, תמיד רק אבא. וזה כואב.
נועה היום כבר בת ארבע וחצי. מבטאת הרבה כעס כלפי עברי, ומבקשת לבלות עם ההורים בלעדיו. החלום הוורוד על אחים שהם חברים טובים, ומשפחה מגובשת ושמחה- נראה רחוק כל כך…
המציאות הזו מוכרת להרבה הורים. קושי של ילד לקבל למשפחה את אחיו הקטן, ותחושה שהאח גוזל ממנו את מקומו ואת הוריו. אלה מגבירים אצל ההורים את רגשות האשם, את החששות שאולי טעו בהבאת ילד נוסף לעולם, את הדאגות בדבר עתידם של הילדים, ואיך יוכלו להסתדר ביחד ולחיות בשמחה ובאווירה נעימה.
האם זה אכן כך?
במבט ארוך טווח אנחנו יודעים שלא.
מערכות יחסים בין אחיות ואחים הן הארוכות ביותר שרוב בני האדם חווים, ומהוות קשר רגשי השני במשמעותו אחרי הקשר עם ההורים. קשר כזה מספק הזדמנות להיכרות עמוקה ומקיפה יותר, ולקירבה רבה שיש בה פוטנציאל גדול.
ילדים בגילאי 6-12 מבלים עם האחים שלהם כמחצית מן הזמן הפנוי שיש להם בשבוע, וזה יותר מהזמן בו מבלים הילדים עם כל אחד אחר- חברים, מורים והורים, ואפילו יותר מהזמן אותו מעבירים ילדים כאלה לבד עם עצמם.
הקירבה הגדולה והזמן הרב המשותף מלמדים ומעצבים כל ילד בפני עצמו, ויש להם השפעה רבה על הזהות האישית שמתפתחת לילד ועל האדם שהוא גדל להיות, מבחינות רבות כמו ערכים, התנהגויות, מאפיינים, תפקידים משפחתיים, תחומי עיסוק ותחומי עניין, ועוד.
ליחסים טובים בין אחים קיימת השפעה לטווח ארוך על חיים ארוכים וזקנה מוצלחת, הערכה עצמית גבוהה, שביעות רצון וחיים מאושרים, והפחתה של דיכאון ותחושות בדידות. יחסים כאלה משפיעים על מערכת היחסים עם ההורים, ועל היכולת לבנות זוגיות טובה וליצור יחסים טובים עם הילדים.
הנתונים האלה ללא ספק מעודדים הורים כמו טלי וגיא. הם מחזקים את הביטחון בהחלטה להביא לעולם ילדים נוספים, ולדעת שהילדים הקיימים מרוויחים מכך בגדול, ולא נפגעים!
יחד עם זה, צריך לדעת לכוון נכון את מערות היחסים בין הילדים, כך שיווצרו ביניהם קירבה וקשר טוב, ולא להיפך:
- ראשית, כשאנו ההורים בטוחים בהחלטה שלנו, ובטוחים שעשינו את הטוב ביותר עבור ילדינו- איננו צריכים לומר דבר, והתחושה הוודאית הזו עוברת אליהם.
ככל שההורים שלמים עם עצמם, בטוחים ושמחים בהחלטה להביא ילד נוסף לעולם- כך ההשפעה על הילד הקיים תהיה חיובית יותר, ובפועל יבואו לידי ביטוי פחות סימנים של קנאה או של קושי. - חשוב להשתדל להפחית טריגרים לקנאה. התינוק החדש מבלה עם האם זמן רב בהנקה? חשוב שתקרב אליה בזמנים האלה גם את אחיו הגדול בשיחה, סיפור, משחק, או כל פעולה אחרת שמחזקת את הקשר ביניהם בלי להפריע לתינוק היונק.
התינוק החדש נהנה מנשיאה בעגלה? דאגו לעגלת אחים כך שגם אחיו הגדול יוכל לשבת בעגלה, כמובן בהתאם לגיל. אם יש בבית אחים גדולים נוספים הם יכולים לסייע בהובלת עגלת אחים מפעם לפעם, כמובן רק באופן בטיחותי. - בגיל גדול יותר מתפתחות מריבות בין אחים. למרבית ההפתעה על החלק הזה אי אפשר לדלג וגם לא רצוי. מריבות בין אחים הן חלק טבעי בלתי נפרד מהקשר. תפקיד ההורים הוא לא למנוע את המריבות או לפתור אותן, אלא לספק לילדים את המיומנויות הדרושות להתמודדות עם המריבות: היכולת לראות את הדברים מנקודת מבטו של השני, ניהול משא ומתן, יכולת שכנוע, אבחנה בין עיקר לטפל, העלאת פתרונות יצירתיים, ועוד.
בסיוע הליווי של ההורים הופכות המריבות בין האחים להזדמנות שמספקת כלים כמו הבנת האחר, וויסות רגשות, פתרון בעיות וניהול קונפליקטים, שהם בעלי משמעות רבה לחיים.
ההריון השני של טלי היה קשה.
פיזית היא דווקא הרגישה מעולה, המשיכה לעבוד כל התקופה, ובבית קיבלה מגיא את כל האהבה והתמיכה שהייתה זקוקה להם. נועה הקטנה שלהם הייתה בת שלוש וחצי והיא פשוט מלאכית, והטיפול בה התחלק בין שניהם, ואפילו הייתה עזרה מההורים. ההריון התפתח כמו שציפו, והגניקולוגית שליוותה אותו הייתה כל כך מקצועית ורגישה, לא גילו הפתעות, ולא היה הריון בסיכון, הלוואי על כל הנשים הריון כזה.
אז מה היה כל כך קשה??
המחשבות. על נועה.
נועה המלאכית הקסומה הזאת, הגאווה הכי גדולה שלהם. טלי וגיא כל הזמן חושבים רק על טובתה, ומה עוד אפשר לעשות עבורה. היה ברור להם שאח חדש זו מתנה נפלאה עבורה! הם יהיו חברים טובים, ובגיל ההתבגרות הוא בטח יהיה משמעותי בשבילה מול ההורים… באמת שהם חשבו עליה ורצו רק בטובתה.
אבל כשההריון המיוחל הגיע, והפרפרים בבטן הופיעו, וההתרגשות לעוד פרי אהבה שהולך ומתפתח לו- פתאום טלי התחילה להרגיש ש… אולי היא קצת בוגדת בנועה? כי היא אוהבת עוד מישהו… ונועה כבר לא היחידה שממלאת את ליבה…
אז אולי זה לא היה נכון? ואולי זה היה מוקדם מדי?
המחשבות האלה התרוצצו בקרבה של טלי כל הזמן, ולא נתנו לה מנוח, העיקו והלחיצו, ועם הלידה רק התעצמו.
ככל שאהבה טלי את עברי הקטן, היתה לה תחושה שהיא פוגעת בנועה.
ובכלל, נועה לא שוכחת לטלי את הימים שנעלמה לה מן הבית לבית החולים ללדת. הכינו אותה, ופינקו אותה, והיא באה לבקר. והיא עדיין כועסת. מאז הלידה נועה מעדיפה תמיד את גיא. “אבא יקלח אותי”, “אבא ייקח אותי לגן”, “אבא יספר לי סיפור”, תמיד רק אבא. וזה כואב.
נועה היום כבר בת ארבע וחצי. מבטאת הרבה כעס כלפי עברי, ומבקשת לבלות עם ההורים בלעדיו. החלום הוורוד על אחים שהם חברים טובים, ומשפחה מגובשת ושמחה- נראה רחוק כל כך…
המציאות הזו מוכרת להרבה הורים. קושי של ילד לקבל למשפחה את אחיו הקטן, ותחושה שהאח גוזל ממנו את מקומו ואת הוריו. אלה מגבירים אצל ההורים את רגשות האשם, את החששות שאולי טעו בהבאת ילד נוסף לעולם, את הדאגות בדבר עתידם של הילדים, ואיך יוכלו להסתדר ביחד ולחיות בשמחה ובאווירה נעימה.
האם זה אכן כך?
במבט ארוך טווח אנחנו יודעים שלא.
מערכות יחסים בין אחיות ואחים הן הארוכות ביותר שרוב בני האדם חווים, ומהוות קשר רגשי השני במשמעותו אחרי הקשר עם ההורים. קשר כזה מספק הזדמנות להיכרות עמוקה ומקיפה יותר, ולקירבה רבה שיש בה פוטנציאל גדול.
ילדים בגילאי 6-12 מבלים עם האחים שלהם כמחצית מן הזמן הפנוי שיש להם בשבוע, וזה יותר מהזמן בו מבלים הילדים עם כל אחד אחר- חברים, מורים והורים, ואפילו יותר מהזמן אותו מעבירים ילדים כאלה לבד עם עצמם.
הקירבה הגדולה והזמן הרב המשותף מלמדים ומעצבים כל ילד בפני עצמו, ויש להם השפעה רבה על הזהות האישית שמתפתחת לילד ועל האדם שהוא גדל להיות, מבחינות רבות כמו ערכים, התנהגויות, מאפיינים, תפקידים משפחתיים, תחומי עיסוק ותחומי עניין, ועוד.
ליחסים טובים בין אחים קיימת השפעה לטווח ארוך על חיים ארוכים וזקנה מוצלחת, הערכה עצמית גבוהה, שביעות רצון וחיים מאושרים, והפחתה של דיכאון ותחושות בדידות. יחסים כאלה משפיעים על מערכת היחסים עם ההורים, ועל היכולת לבנות זוגיות טובה וליצור יחסים טובים עם הילדים.
הנתונים האלה ללא ספק מעודדים הורים כמו טלי וגיא. הם מחזקים את הביטחון בהחלטה להביא לעולם ילדים נוספים, ולדעת שהילדים הקיימים מרוויחים מכך בגדול, ולא נפגעים!
יחד עם זה, צריך לדעת לכוון נכון את מערות היחסים בין הילדים, כך שיווצרו ביניהם קירבה וקשר טוב, ולא להיפך:
- ראשית, כשאנו ההורים בטוחים בהחלטה שלנו, ובטוחים שעשינו את הטוב ביותר עבור ילדינו- איננו צריכים לומר דבר, והתחושה הוודאית הזו עוברת אליהם.
ככל שההורים שלמים עם עצמם, בטוחים ושמחים בהחלטה להביא ילד נוסף לעולם- כך ההשפעה על הילד הקיים תהיה חיובית יותר, ובפועל יבואו לידי ביטוי פחות סימנים של קנאה או של קושי. - חשוב להשתדל להפחית טריגרים לקנאה. התינוק החדש מבלה עם האם זמן רב בהנקה? חשוב שתקרב אליה בזמנים האלה גם את אחיו הגדול בשיחה, סיפור, משחק, או כל פעולה אחרת שמחזקת את הקשר ביניהם בלי להפריע לתינוק היונק.
התינוק החדש נהנה מנשיאה בעגלה? דאגו לעגלת אחים כך שגם אחיו הגדול יוכל לשבת בעגלה, כמובן בהתאם לגיל. אם יש בבית אחים גדולים נוספים הם יכולים לסייע בהובלת עגלת אחים מפעם לפעם, כמובן רק באופן בטיחותי. - בגיל גדול יותר מתפתחות מריבות בין אחים. למרבית ההפתעה על החלק הזה אי אפשר לדלג וגם לא רצוי. מריבות בין אחים הן חלק טבעי בלתי נפרד מהקשר. תפקיד ההורים הוא לא למנוע את המריבות או לפתור אותן, אלא לספק לילדים את המיומנויות הדרושות להתמודדות עם המריבות: היכולת לראות את הדברים מנקודת מבטו של השני, ניהול משא ומתן, יכולת שכנוע, אבחנה בין עיקר לטפל, העלאת פתרונות יצירתיים, ועוד.
בסיוע הליווי של ההורים הופכות המריבות בין האחים להזדמנות שמספקת כלים כמו הבנת האחר, וויסות רגשות, פתרון בעיות וניהול קונפליקטים, שהם בעלי משמעות רבה לחיים.