סוגים של כיסאות בטיחות
20.12.2012כסא בטיחות לרכב, בוסטר וסלקל מה ההבדלים?
כולנו כהורים מכירים יפה מאוד את האינסטינקט הטבעי להגן על ילדינו מרגע שהגיחו לאוויר העולם. זאת הסיבה שמושבי בטיחות לרכב הם אחד המוצרים החמים ביותר בחנויות ובאתרים של מוצרי תינוקות. על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים , מושבי רכב יכולים להפחית את הסיכון למוות בתאונה בשיעור של עד 71% עבור תינוקות ועד 54% עבור פעוטות. עם זאת, עם כל כך הרבה סוגים שונים של מושבי בטיחות המוצעים בשוק חיפוש אחר כסא בטיחות מומלץ יכול להיות אתגר לא פשוט . במאמר זה, נדון בסוגים השונים של מושבי בטיחות הזמינים ומה שאתם צריכים לדעת כאשר אתם בוחרים אחד עבור ילדכם. במאמר הבא ננסה לעשות סדר בעניין הזה.
סלקל לתינוקות
סלקל מיועד לילודים ותינוקות קטנטנים ובנוי בצורה העוטפת אותם ומגנה עליהם בגיל הרך, כיוון שמכניסים ומוציאים אותם מן הרכב כל הזמן הוא מתוכנן כך שניתן יהיה לשלוף אותו מהרכב בקלות יחסית. מושבים אלה פונים לאחור ומשמשים בדרך כלל תינוקות עד גיל שנה או שנתיים או עד משקל ממוצע של 13 ק”ג, המוקדם מביניהם. ניתן להשתמש בהם עם בסיס שנשאר ברכב, או שהם יכולים לשמש כמנשא הנשלף בקלות מהמכונית.
חשוב לציין שהאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים בארה”ב (AAP) וכן ארגוני בטיחות ברחבי העולם ובישראל ממליצים להסיע את התינוקות עם הגב לכיוון הנסיעה זמן רב ככל האפשר, עד למגבלת המשקל או הגובה העליון של המושב הספציפי. הסיבה לכך היא שמושב הפונה לאחור מספק את ההגנה הטובה ביותר על ראשו, צווארו ועמוד השדרה של התינוק במקרה של התרסקות.
כסא בטיחות משולב בוסטר
סוג נוסף, הוא כסא בטיחות משולב בוסטר הניתן לשינוי מבנה לפי גודל הילד ומלווים אותו מגיל הפעוטות ועד למצב של בוסטר. ניתן להשתמש בהם במצב הפונה לאחור עבור תינוקות, ולאחר מכן להמיר אותם למצב הפונה קדימה עבור פעוטות הם מתאימים לילדים ממשקל כ2 ק”ג ועד כ45 ק”ג . זו בחירה מצוינת להורים הרוצים להשקיע במושב שיחזיק מעמד לאורך שנים ואפילו עבור מספר ילדים.
חשוב לציין שברגע שהילד הגיע לגבול המשקל או הגובה של הגב לכיוון הנסיעה יש להפנות את המושב לכיוון קדימה. ארגוני הבטיחות ממליצים שילדים יישארו במושב הפונה קדימה עם רתמה עד גיל שנתיים לפחות, או עד שהם מגיעים למשקל העליון או לגובה הגבלת המושב.
בוסטרים
בוסטרים מיועדים לשמירת הבטיחות עבור ילדים בשלב הביניים. כלומר, אלו שגדלו מעבר למושבי הבטיחות, אך עדיין אינם גדולים מספיק כדי להשתמש בחגורת הבטיחות של המכונית בבטחה. הסיבה לכך היא שמושב הגבהה- בוסטר עוזר למקם את חגורת הבטיחות בצורה נכונה על גופו של הילד ומתן הגנה טובה יותר במקרה של התרסקות.
על פי הוראות החוק בישראל ילדים עד גיל 3 חייבים להיות בכסא בטיחות ומגיל 3 ועד גיל 8 בבוסטר . תנאי נוסף הוא שמבנה גופם יהיה כזה שחגורת הבטיחות של הרכב תתאים באופן מושלם. על פי הוראות ארגון בטרם בבוסטרים ישנה הגבלת גובה של עד 1.45 מטרים.
בוסטר גב
בוסטר גב הוא בוסטר משולב עם מושב גב שנותן תמיכה מעולה טובה יותר מזו של בוסטר רגיל . חגורת הרכב עוברת בתוך הכסא והיא החוגרת את הילד . ארגון בטרם ממליץ על רכישת בוסטרים כאלו על פני בוסטרים ללא משענת גב עד שהילדים מגיעים לגובה של לפחות 1.25 מטרים. ישנם בוסטרים עם משענת גב נשלפת, מושבים אלו יכולים להוות אופציה טובה עבור הורים המעוניינים במושב שיחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר ללא צורך ברכישת מספר מושבים ככל שהילד יגדל.
דברים שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת מושב בטיחות
בעת בחירת מושב בטיחות, יש לקחת בחשבון מספר דברים כדי להבטיח שהכיסא יהיה בטוח ומתאים לילדכם.
- התאמה לילד- הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא הגיל, המשקל והגובה של ילדכם. לכסאות רבים לרכב יש מגבלות משקל וגובה, לכן חשוב לבחור מושב המתאים למידותיו של ילדכם. בנוסף, חשוב לבחור מושב בטיחות המתאים לשלב ההתפתחות הנוכחי של ילדכם ויחזיק לו זמן רב ככל האפשר.
- סוג הרכב- הדבר השני שיש לקחת בחשבון הוא סוג הרכב שברשותכם. חלק מהמושבים לרכב מתוכננים כך שישתלבו טוב יותר בסוגים מסוימים של רכבים, לכן חשוב לבחור מושב המתאים לרכב שלכם. כלומר, התחשבות בגודל המכונית, צורת המושב והאגרונומיה . בנוסף, ישנם רכבים המצויידים בעוגנים מיוחדים לכסאות בטיחות והטוב ביותר הוא למקם את מושבי הילדים בהתאם למיקום שלהם ובהתאם למערכת חגורות הבטיחות ברכב וכמובן לא בקרבת כריות אוויר שעלולות להיפתח בעוצמה במקרה של התנגשות.
- קלות השימוש- הדבר השלישי שיש לקחת בחשבון הוא קלות השימוש. יש מושבים לרכב שקל יותר להתקין ולהתאים מאחרים, לכן חשוב לבחור מושב שנוח לכם לשימוש. בין היתר מומלץ לבדוק תכונות כגון רתמות קלות להתאמה, מנגנוני כוונון והרמה או בסיסים קלים להתקנה.
- איכות המושב- בנוסף, חשוב מאוד לבדוק את תאריך התפוגה של המושב, הוראות היצרן ודירוגי מבחני הריסוק של המושב. חשוב לבדוק תמיד את תאריך התפוגה של מושב בטיחות, שכן החומרים והרכיבים של המושב עלולים להתקלקל עם הזמן, מה שהופך אותו לפחות יעיל בהגנה על ילדכם בתאונה. בנוסף, חשוב להקפיד על הוראות היצרן להתקנה ולשימוש במושב הרכב, שכן שימוש לא נכון עלול גם לפגוע ביעילות המושב.
אלו תקנים ומהן הבדיקות הנעשות למושבי בטיחות
מושבי רכב נדרשים לעמוד בתקני הבטיחות בינלאומיים וכל כסא שמגיע לשוק עובר סדרה של בדיקות מחמירות. תקנים אלו נועדו להבטיח כי מושבי רכב בטוחים ויעילים בהגנה על ילדים במקרה של תאונה. מושבי רכב נבדקים עבור ביצועי ריסוק, קלות שימוש ועיגון . בנוסף, מושבי רכב עוברים בדיקות קפדניות כדי להבטיח שהם יכולים לעמוד בהתרסקות במהירות מסוימת ושהילד אכן מוגן במהלך ההתרסקות.
חשוב לציין שלא כל מושבי המכונית שווים בעניין הזה וחלקם עשויים לתפקד טוב יותר במבחני ריסוק מאחרים. תמיד אפשר לבדוק באתר ה-NHTSA את הדירוגים העדכניים ביותר של מושבי הרכב, ולחפש מושבים שקיבלו דירוג גבוה במבחני ריסוק. בנוסף לתקנים של ה-NHTSA, מושבי רכב חייבים בארה”ב לעמוד גם בתקני בטיחות רכבים פדרליים (FMCSA) ובישראל בתקן 1107 הכולל תקנים לחוזק המושבים, הגנת הנוסעים ושמירה על גופם .
לסיכום
לסיכום, מושבי בטיחות לרכב הם ציוד חיוני לכל הורה. הם נועדו לשמור על בטיחות הילדים בזמן נסיעה ברכב. עם כל כך הרבה סוגים שונים שדל מושבי בטיחות זמינים, חשוב לבחור אחד שמתאים לגיל, משקל וגובה של ילדכם, ותואם לרכב שלכם. זכרו להשתמש תמיד בכסא הרכב בהתאם להוראות היצרן ולוודא שהוא עומד בתקני הבטיחות שנקבעו על ידי מכון התקנים. אמנם זה דורש להקדיש זמן אבל זו ההשקעה הטובה ביותר שלכם עבור ילדיכם ובחירת מושב הבטיחות הנכון, תבטיח שילדכם בטוח ומוגן בזמן הנסיעה.
כסא בטיחות לרכב, בוסטר וסלקל מה ההבדלים?
כולנו כהורים מכירים יפה מאוד את האינסטינקט הטבעי להגן על ילדינו מרגע שהגיחו לאוויר העולם. זאת הסיבה שמושבי בטיחות לרכב הם אחד המוצרים החמים ביותר בחנויות ובאתרים של מוצרי תינוקות. על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים , מושבי רכב יכולים להפחית את הסיכון למוות בתאונה בשיעור של עד 71% עבור תינוקות ועד 54% עבור פעוטות. עם זאת, עם כל כך הרבה סוגים שונים של מושבי בטיחות המוצעים בשוק חיפוש אחר כסא בטיחות מומלץ יכול להיות אתגר לא פשוט . במאמר זה, נדון בסוגים השונים של מושבי בטיחות הזמינים ומה שאתם צריכים לדעת כאשר אתם בוחרים אחד עבור ילדכם. במאמר הבא ננסה לעשות סדר בעניין הזה.
סלקל לתינוקות
סלקל מיועד לילודים ותינוקות קטנטנים ובנוי בצורה העוטפת אותם ומגנה עליהם בגיל הרך, כיוון שמכניסים ומוציאים אותם מן הרכב כל הזמן הוא מתוכנן כך שניתן יהיה לשלוף אותו מהרכב בקלות יחסית. מושבים אלה פונים לאחור ומשמשים בדרך כלל תינוקות עד גיל שנה או שנתיים או עד משקל ממוצע של 13 ק”ג, המוקדם מביניהם. ניתן להשתמש בהם עם בסיס שנשאר ברכב, או שהם יכולים לשמש כמנשא הנשלף בקלות מהמכונית.
חשוב לציין שהאקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים בארה”ב (AAP) וכן ארגוני בטיחות ברחבי העולם ובישראל ממליצים להסיע את התינוקות עם הגב לכיוון הנסיעה זמן רב ככל האפשר, עד למגבלת המשקל או הגובה העליון של המושב הספציפי. הסיבה לכך היא שמושב הפונה לאחור מספק את ההגנה הטובה ביותר על ראשו, צווארו ועמוד השדרה של התינוק במקרה של התרסקות.
כסא בטיחות משולב בוסטר
סוג נוסף, הוא כסא בטיחות משולב בוסטר הניתן לשינוי מבנה לפי גודל הילד ומלווים אותו מגיל הפעוטות ועד למצב של בוסטר. ניתן להשתמש בהם במצב הפונה לאחור עבור תינוקות, ולאחר מכן להמיר אותם למצב הפונה קדימה עבור פעוטות הם מתאימים לילדים ממשקל כ2 ק”ג ועד כ45 ק”ג . זו בחירה מצוינת להורים הרוצים להשקיע במושב שיחזיק מעמד לאורך שנים ואפילו עבור מספר ילדים.
חשוב לציין שברגע שהילד הגיע לגבול המשקל או הגובה של הגב לכיוון הנסיעה יש להפנות את המושב לכיוון קדימה. ארגוני הבטיחות ממליצים שילדים יישארו במושב הפונה קדימה עם רתמה עד גיל שנתיים לפחות, או עד שהם מגיעים למשקל העליון או לגובה הגבלת המושב.
בוסטרים
בוסטרים מיועדים לשמירת הבטיחות עבור ילדים בשלב הביניים. כלומר, אלו שגדלו מעבר למושבי הבטיחות, אך עדיין אינם גדולים מספיק כדי להשתמש בחגורת הבטיחות של המכונית בבטחה. הסיבה לכך היא שמושב הגבהה- בוסטר עוזר למקם את חגורת הבטיחות בצורה נכונה על גופו של הילד ומתן הגנה טובה יותר במקרה של התרסקות.
על פי הוראות החוק בישראל ילדים עד גיל 3 חייבים להיות בכסא בטיחות ומגיל 3 ועד גיל 8 בבוסטר . תנאי נוסף הוא שמבנה גופם יהיה כזה שחגורת הבטיחות של הרכב תתאים באופן מושלם. על פי הוראות ארגון בטרם בבוסטרים ישנה הגבלת גובה של עד 1.45 מטרים.
בוסטר גב
בוסטר גב הוא בוסטר משולב עם מושב גב שנותן תמיכה מעולה טובה יותר מזו של בוסטר רגיל . חגורת הרכב עוברת בתוך הכסא והיא החוגרת את הילד . ארגון בטרם ממליץ על רכישת בוסטרים כאלו על פני בוסטרים ללא משענת גב עד שהילדים מגיעים לגובה של לפחות 1.25 מטרים. ישנם בוסטרים עם משענת גב נשלפת, מושבים אלו יכולים להוות אופציה טובה עבור הורים המעוניינים במושב שיחזיק מעמד לאורך זמן רב יותר ללא צורך ברכישת מספר מושבים ככל שהילד יגדל.
דברים שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת מושב בטיחות
בעת בחירת מושב בטיחות, יש לקחת בחשבון מספר דברים כדי להבטיח שהכיסא יהיה בטוח ומתאים לילדכם.
- התאמה לילד- הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא הגיל, המשקל והגובה של ילדכם. לכסאות רבים לרכב יש מגבלות משקל וגובה, לכן חשוב לבחור מושב המתאים למידותיו של ילדכם. בנוסף, חשוב לבחור מושב בטיחות המתאים לשלב ההתפתחות הנוכחי של ילדכם ויחזיק לו זמן רב ככל האפשר.
- סוג הרכב- הדבר השני שיש לקחת בחשבון הוא סוג הרכב שברשותכם. חלק מהמושבים לרכב מתוכננים כך שישתלבו טוב יותר בסוגים מסוימים של רכבים, לכן חשוב לבחור מושב המתאים לרכב שלכם. כלומר, התחשבות בגודל המכונית, צורת המושב והאגרונומיה . בנוסף, ישנם רכבים המצויידים בעוגנים מיוחדים לכסאות בטיחות והטוב ביותר הוא למקם את מושבי הילדים בהתאם למיקום שלהם ובהתאם למערכת חגורות הבטיחות ברכב וכמובן לא בקרבת כריות אוויר שעלולות להיפתח בעוצמה במקרה של התנגשות.
- קלות השימוש- הדבר השלישי שיש לקחת בחשבון הוא קלות השימוש. יש מושבים לרכב שקל יותר להתקין ולהתאים מאחרים, לכן חשוב לבחור מושב שנוח לכם לשימוש. בין היתר מומלץ לבדוק תכונות כגון רתמות קלות להתאמה, מנגנוני כוונון והרמה או בסיסים קלים להתקנה.
- איכות המושב- בנוסף, חשוב מאוד לבדוק את תאריך התפוגה של המושב, הוראות היצרן ודירוגי מבחני הריסוק של המושב. חשוב לבדוק תמיד את תאריך התפוגה של מושב בטיחות, שכן החומרים והרכיבים של המושב עלולים להתקלקל עם הזמן, מה שהופך אותו לפחות יעיל בהגנה על ילדכם בתאונה. בנוסף, חשוב להקפיד על הוראות היצרן להתקנה ולשימוש במושב הרכב, שכן שימוש לא נכון עלול גם לפגוע ביעילות המושב.
אלו תקנים ומהן הבדיקות הנעשות למושבי בטיחות
מושבי רכב נדרשים לעמוד בתקני הבטיחות בינלאומיים וכל כסא שמגיע לשוק עובר סדרה של בדיקות מחמירות. תקנים אלו נועדו להבטיח כי מושבי רכב בטוחים ויעילים בהגנה על ילדים במקרה של תאונה. מושבי רכב נבדקים עבור ביצועי ריסוק, קלות שימוש ועיגון . בנוסף, מושבי רכב עוברים בדיקות קפדניות כדי להבטיח שהם יכולים לעמוד בהתרסקות במהירות מסוימת ושהילד אכן מוגן במהלך ההתרסקות.
חשוב לציין שלא כל מושבי המכונית שווים בעניין הזה וחלקם עשויים לתפקד טוב יותר במבחני ריסוק מאחרים. תמיד אפשר לבדוק באתר ה-NHTSA את הדירוגים העדכניים ביותר של מושבי הרכב, ולחפש מושבים שקיבלו דירוג גבוה במבחני ריסוק. בנוסף לתקנים של ה-NHTSA, מושבי רכב חייבים בארה”ב לעמוד גם בתקני בטיחות רכבים פדרליים (FMCSA) ובישראל בתקן 1107 הכולל תקנים לחוזק המושבים, הגנת הנוסעים ושמירה על גופם .
לסיכום
לסיכום, מושבי בטיחות לרכב הם ציוד חיוני לכל הורה. הם נועדו לשמור על בטיחות הילדים בזמן נסיעה ברכב. עם כל כך הרבה סוגים שונים שדל מושבי בטיחות זמינים, חשוב לבחור אחד שמתאים לגיל, משקל וגובה של ילדכם, ותואם לרכב שלכם. זכרו להשתמש תמיד בכסא הרכב בהתאם להוראות היצרן ולוודא שהוא עומד בתקני הבטיחות שנקבעו על ידי מכון התקנים. אמנם זה דורש להקדיש זמן אבל זו ההשקעה הטובה ביותר שלכם עבור ילדיכם ובחירת מושב הבטיחות הנכון, תבטיח שילדכם בטוח ומוגן בזמן הנסיעה.