סל קלים, כיסאות בטיחות, בוסטרים ומה שבינהם
25.10.2014
כל הורה מקפיד לעשות הכל על מנת לשמור על בטיחות הילד שלו. כאשר התינוק נמצא ברכב, לכן, ההורה ינקוט בכל אמצעי הזהירות. מושבי בטיחות לרכב עונים על ההגדרה הזו בדיוק, והשימוש בהם נדרש גם מתוקף החוק הנהוג בישראל. אלא שהכניסה היא לשדה משחק שחוקיו לא בהכרח בהירים, עם סוגים שונים של מושבים, כל אחד עם עשרות דגמים שונים. לפניכם סקירה של הסוגים העיקריים של מושבים המוצעים כיום, ודגשים חשובים ביחס לכל אחד מהם.
סל קל
את הסקירה ראוי להתחיל עם סל קל, אותו כיסא נישא לרכב אשר אוכלוסיית היעד שלו צעירה במיוחד: תינוקות החל מגיל הלידה שלהם ועד לגיל שנה (או לחילופין משקל של 16 קילוגרם, או גובה של כ-80 סנטימטרים). את הסלקל יש להתקין ברכב בזווית של 45 מעלות, והישיבה של הילדים בו היא בכיוון ההפוך לכיוון הנסיעה. בנוסף, מושבי הסל קל נבדלים ביניהם גם בצורת ההתקנה, כאשר האבחנה העיקרית היא בין סל קל בעל בסיס קבוע לכזה אשר נדרש לעגן טרם כל נסיעה.
כפי שניתן להסיק משמו, הסל קל נחשב לקל משקל, ולכן העברתו נעשית בצורה פשוטה יחסית, באמצעות ידית הנשיאה. יש לשים לב שעל אף ששימוש בסל קל נעשה לעיתים כשם גנרי למושבי בטיחות, הכוונה המדויקת היא אך ורק לכיסאות המיועדים לשלב הזה בחיי התינוקות.
כיסא בטיחות
מושב הבטיחות הבא בסקירה הוא, פשוטו כמשמעו, כיסא הבטיחות. כאן, הכיסא מיועד לתינוקות החל מגיל שנה לערך ועד לגיל ארבע, כאשר מבחינת משקל התינוק המשקל המינימלי שנכנס כאן לתמונה עומד על כתשעה קילוגרמים. כיסא זה יכול לשמש את התינוקות תקופה ארוכה, לפחות עד שמשקלם מגיע ל-30 קילוגרמים, וגובהם למטר אחד.
את כיסאות הבטיחות, כיאה למשקלם הנחשב לגדול יותר מאשר סל קלים, לא ניתן לשאת בצורה פשוטה אל מחוץ לרכב. המדובר הוא במושב בטיחות קבוע, פחות או יותר, אותו אפשר להתקין הן עם והן נגד כיוון הנסיעה, ואשר יש להגן אליו את התינוק.
בוסטרים
בוסטרים, או מושבי הגבהה, הם השחקנים הבאים בשדה המשחק האמור. בוסטר, ברמת ההגדרה הבסיסית מאד, נועד לבצע את ההגבהה הזו כדי להתאים את חגורת הרכב למימדי גוף התינוק, ובכך לשפר את הבטיחות שלו בעשרות מונים.
חשוב לשים לב שהבוסטר עצמו לא נועד להיות מעוגן לתוך הרכב, וכן שאפשר למצוא הן בוסטרים עם גב והן כאלה שאינם כוללים גב. בוסטרים, בכל הנוגע לקהל היעד, מיועדים לילדים בגילאי שלוש עד שמונה (לפחות), כאשר מבחינת המשקל מדובר כאן לרוב על משקל הנע בין 15 ל-36 קילוגרם.
דגשים בדרך לבחירה המושכלת
בכל אחד מהמקרים, יש לוודא כי מושבי הבטיחות מחזיקים בתווי התקן הרלוונטיים, כאשר לרוב המדובר הוא בתו תקן ישראלי או אמריקאי. מומלץ לרכוש את המושב רק לאחר שבטוחים בכל מאת האחוזים שהתינוק מרגיש נוח בתוכו, כפי שניתן להסיק רק באמצעות התנסות שלו בישיבה בו הלכה למעשה. יש לעקוב אחר הוראות ההתקנה והשימוש, כפי שמפורטים על ידי היצרן.
כל הורה מקפיד לעשות הכל על מנת לשמור על בטיחות הילד שלו. כאשר התינוק נמצא ברכב, לכן, ההורה ינקוט בכל אמצעי הזהירות. מושבי בטיחות לרכב עונים על ההגדרה הזו בדיוק, והשימוש בהם נדרש גם מתוקף החוק הנהוג בישראל. אלא שהכניסה היא לשדה משחק שחוקיו לא בהכרח בהירים, עם סוגים שונים של מושבים, כל אחד עם עשרות דגמים שונים. לפניכם סקירה של הסוגים העיקריים של מושבים המוצעים כיום, ודגשים חשובים ביחס לכל אחד מהם.
סל קל
את הסקירה ראוי להתחיל עם סל קל, אותו כיסא נישא לרכב אשר אוכלוסיית היעד שלו צעירה במיוחד: תינוקות החל מגיל הלידה שלהם ועד לגיל שנה (או לחילופין משקל של 16 קילוגרם, או גובה של כ-80 סנטימטרים). את הסלקל יש להתקין ברכב בזווית של 45 מעלות, והישיבה של הילדים בו היא בכיוון ההפוך לכיוון הנסיעה. בנוסף, מושבי הסל קל נבדלים ביניהם גם בצורת ההתקנה, כאשר האבחנה העיקרית היא בין סל קל בעל בסיס קבוע לכזה אשר נדרש לעגן טרם כל נסיעה.
כפי שניתן להסיק משמו, הסל קל נחשב לקל משקל, ולכן העברתו נעשית בצורה פשוטה יחסית, באמצעות ידית הנשיאה. יש לשים לב שעל אף ששימוש בסל קל נעשה לעיתים כשם גנרי למושבי בטיחות, הכוונה המדויקת היא אך ורק לכיסאות המיועדים לשלב הזה בחיי התינוקות.
כיסא בטיחות
מושב הבטיחות הבא בסקירה הוא, פשוטו כמשמעו, כיסא הבטיחות. כאן, הכיסא מיועד לתינוקות החל מגיל שנה לערך ועד לגיל ארבע, כאשר מבחינת משקל התינוק המשקל המינימלי שנכנס כאן לתמונה עומד על כתשעה קילוגרמים. כיסא זה יכול לשמש את התינוקות תקופה ארוכה, לפחות עד שמשקלם מגיע ל-30 קילוגרמים, וגובהם למטר אחד.
את כיסאות הבטיחות, כיאה למשקלם הנחשב לגדול יותר מאשר סל קלים, לא ניתן לשאת בצורה פשוטה אל מחוץ לרכב. המדובר הוא במושב בטיחות קבוע, פחות או יותר, אותו אפשר להתקין הן עם והן נגד כיוון הנסיעה, ואשר יש להגן אליו את התינוק.
בוסטרים
בוסטרים, או מושבי הגבהה, הם השחקנים הבאים בשדה המשחק האמור. בוסטר, ברמת ההגדרה הבסיסית מאד, נועד לבצע את ההגבהה הזו כדי להתאים את חגורת הרכב למימדי גוף התינוק, ובכך לשפר את הבטיחות שלו בעשרות מונים.
חשוב לשים לב שהבוסטר עצמו לא נועד להיות מעוגן לתוך הרכב, וכן שאפשר למצוא הן בוסטרים עם גב והן כאלה שאינם כוללים גב. בוסטרים, בכל הנוגע לקהל היעד, מיועדים לילדים בגילאי שלוש עד שמונה (לפחות), כאשר מבחינת המשקל מדובר כאן לרוב על משקל הנע בין 15 ל-36 קילוגרם.
דגשים בדרך לבחירה המושכלת
בכל אחד מהמקרים, יש לוודא כי מושבי הבטיחות מחזיקים בתווי התקן הרלוונטיים, כאשר לרוב המדובר הוא בתו תקן ישראלי או אמריקאי. מומלץ לרכוש את המושב רק לאחר שבטוחים בכל מאת האחוזים שהתינוק מרגיש נוח בתוכו, כפי שניתן להסיק רק באמצעות התנסות שלו בישיבה בו הלכה למעשה. יש לעקוב אחר הוראות ההתקנה והשימוש, כפי שמפורטים על ידי היצרן.